Tijdens mijn lunchpauze streek ik even neer bij de vijver voor ons pand, omdat het daar een gekwaak was van jewelste. Jammer genoeg staakte de herrie vrij snel wanneer ik in de buurt kwam en zag ik alleen nog kikkertjes in perfecte schutkleur over het eendenkroos hippen. Toen ik wegliep, begon de herrie weer aan te zwellen. Ik vond het gek, want die vijver is alleen gescheiden van een nogal drukke doorgangsweg, door een miezerig heggetje en daar trekken ze zich dan niks van aan….

Kikkers hebben dus blijkbaar slechte oren, maar ze zien je wel met die bolle oogjes. Ik trok me daarom terug achter een bosje om ze te kunnen bespieden. Er was namelijk iets vreemds met die kikkers. Ze maakten een raar geluid. Ja, tussendoor was er ook wel gewoon wat gekwaak, maar voor het grootste deel was het een luidruchtig gereutel.

Het duurde niet heel lang voor ik ontdekte dat die bijna onzichtbare springertjes tussen dat eendenkroos ofwel net óp, of juist van een ander kikkertje áf sprongen. En dat merkwaardige gereutel, dat moet iets van een paringszang geweest zijn. Een kikker maakt dus een gigantische klereherrie als hij bezig is op een ander kikkertje te wippen, maar o wee als je ernaar kijkt…. dan klaptoediemond.

kikkers

Het is niet om aan te zien, het horen vergaat je en ik kan er nu ook maar beter over zwijgen.

Laten we het er maar op houden, dat zelfs de psyche van een kikker wel eens wat in de war is, maar dat hij in ieder geval nog wel wat meer te melden heeft dan “kwak”.

Bijzonder, natuur.

Léia

PS: niet te geloven, het is me gelukt een filmpje op youtube te downloaden!

