Dit zijn twee patissons:

flamoes

Ik heb ze gekregen van Nelleke, die behalve dat ze shiatsumassages en -lessen geeft, ook nog eens biologisch boerint. Nelleke en ik dronken gezellig samen een kopje koffie By Kees, met een worteltjesmuffin erbij en bij het afscheid gaf ze me deze twee door haar zelf gekweekte vrienden. “Hoe heet dit ook alweer?”, vroeg ik licht wanhopig, want hoewel ik ze al eerder heb gegeten, kan ik maar niet onthouden naar welke naam deze groente luistert! In een geheugenzoektocht (het was iets Frans, iets van….) kwamen wij thuis voorheen alleen maar op Flamousse en dat is het ook altijd gebleven. Nee, het is geen flamousse (of flamoes), het is een patisson!

Toch even een lekker recept erbij?

Kip met flamousse

Maak een kruidenmengseltje van een half theelepeltje
– korianderpoeder (vers mag ook)
– gemberpoeder (vers mag ook)
– currykruiden
– chilipoeder en
– komijn,
plus zout en peper. Snijd de kip in stukjes en schep ze door de kruiden.

Fruit een flinke ui en een geperst teentje knoflook in een wok of hapjespan in wat olie of boter en voeg, zodra de ui glazig wordt, de kip toe.

Maak een handjevol sperzieboontjes schoon en snijd of breek ze in stukjes. Snijd de patisson in blokjes en voeg die toe aan de kip. Doe er nog wat ketjap bij en eventueel wat water (met een bouillonblokje). Ook de sperzieboontjes toevoegen. Doe het deksel op de pan en laat het even stoven, tot de patisson zacht is geworden.

Voeg dan 1 of 2 in blokjes gesneden tomaat, een appeltje in stukjes en een handjevol rozijnen (uit een pot boerenjongens is ook lekker) toe.

Natuurlijk kun je er rijst bij eten of couscous.

kip met flamoes

De presentatie is niet je dat, maar het smaakt overheerlijk!

Je merkt wel dat ik niet een kok ben van exact de ingrediënten en precies de tijd. Ik doe altijd maar wat. Heb ik iets niet in huis, dan gebruik ik wat anders. Vind je iets lekker? Neem er wat meer van. Is het gaar, dan is het klaar. Laat vooral je fantasie de vrije loop.

Eet smakelijk!

Léia

