Iedereen weet inmiddels hoe enthousiast ik ben over Hello Fresh. Dat gezanik in de krant altijd; ik heb nooit problemen met Hello Fresh en voor mij zijn ze nog steeds een soort geschenk uit de hemel. Maar….

Ik eet geen koolhydraten. Niet omdat ik een gezondheidsfreak ben, maar omdat ik heb ontdekt dat ik zonder koolhydraten de helemaal niet zo gezonde pillen, waar ik er al jaren elke dag 2 van moest slikken, kon laten staan. Zonder koolhydraten kan mijn lijf zelf de problemen wel opknappen.

Het gevolg voor mijn Hello Freshdoos: elke week blijf ik zitten met zakjes rijst, pasta, aardappelen en zo nu en dan een broodje (en paprika’s, die hoef ik ook niet).
Meestal vind ik er wel een liefhebber voor (als je toevallig bij mij langskomt voor een bakje thee, is de kans vrij groot dat je bij vertrek wat koolhydraten meekrijgt naar huis), maar ja, ik betaal er wel voor hè, en uiteindelijk blijf ik een zuinige Hollander Friezin.

Tot Martiena mij attent maakte op de Beebox. Hetzelfde idee als Hello Fresh, maar met uitsluitend biologische producten én: ze hebben een koolhydraatloze box.
Dat ben ik dus gaan proberen. Na twee weken Beebox is het tijd voor een vergelijkend onderzoek:

+ Beebox levert pure biologische producten. Vinnik fijn, geen bespoten rommel.
– Maar… echt heel erg blij van aangevreten palmkoolbladeren en bevlekte boontjes word ik dan ook weer niet zo, en je moet de groente echt snel klaarmaken, of het verlept.
+ Hello Fresh levert producten van uitstekende kwaliteit, die ook best wat langer in de koelkast kunnen blijven liggen.

+ Beebox biedt de ingrediënten aan in een steeds herbruikbaar plastic krat; beter voor het milieu dan die weggooi kartonnen dozen!
– Maar… als je stopt, moet je ervoor zorgen dat ze wel dat krat weer terug krijgen.
+ Hello Fresh levert de producten in kartonnen dozen. Die lever ik meestal weer in zodat ze nog eens gebruikt kunnen worden, maar ik kan er ook zelf heel handig dingen in opslaan, of ze gebruiken voor doe-het-zelf knutseltoestanden.

+ Beebox print geen chique recepten in kleur, met foto’s. De recepten kun je vinden op het internet.
– Maar… als ik aan het koken ben, heb ik niks aan een recept op internet; ik moet ze dus zelf uitprinten (weg bomen- en kostenvoordeel) op een slap A4-tje dat na het koken onbruikbaar is geworden en de prullenbak ingaat.
+ Hello Fresh levert de recepten aan op een A5-formaat kaartje. In kleur. Met foto’s hoe het moet en hoe het eruit zou moeten komen te zien. Toegegeven dat mijn kooksels meestal iets anders ogen, maar je hebt in ieder geval een duidelijk beeld als je eraan begint. En ik heb een verzamelmapje van ze gekregen waar ik mijn favoriete recepten in kan bewaren; daar heb ik al een paar keer veel plezier van gehad.
+ En ja, de beschrijvingen van de Hello Freshrecepten zijn echt stukken beter jongens!

Ik ben bang dat ik nu alle Beebox-plussen wel heb gehad. Helaas heb ik nog wel een paar minnetjes.

– Beebox levert (voorlopig nog) alleen op vrijdagavond. Tussen 17 en 22 uur. En dat is geen grapje, vorige week was het echt al 22.00 uur! Niet alleen betekent dat dat je, als je het weekend weg wilt gaan, óf die week geen box kunt afnemen, óf je kunt niet op vrijdagavond al vertrekken, maar wat ik nog lastiger vind: als ik uit eten ga, dan is dat altijd in het weekend. Trouwens, juist in het weekend heb ik ook wel eens zin om lekker makkelijk te doen. Even iets uit de vriezer, of misschien zelfs wel uit de muur (dan bedoel ik eigenlijk de McDonalds…). Maar zoals ik al zei: die verse producten moeten gewoon snel op. Hoe ongelooflijk onhandig is dat!
+ Bij Hello Fresh kun je kiezen wanneer je de box gebracht wilt hebben. De mijne komt altijd op zondagavond. Als ik nog niet thuis ben van mijn weekendje weg, wordt de box bij de buren afgeleverd. Ik heb dan voor de hele week alles in huis om gezond te eten.

– Beebox levert 3 maaltijden voor 2, 3 of 4 personen. Ik ben maar alleen. En ik moet zeggen: het zijn hele royale hoeveelheden! Uit een box voor 2 personen kan je zeker wel met z’n drieën eten! (Mijn vriezer zit dan nu ook aardig vol). Alleen… ik hou niet zo van knolselderijstamppot, appel-koolsla, courgettesoep met witte bonen, en ik griezel werkelijk van grie! Grie is geitenkaas. Paddenstoelen gevuld met pompoen, puntpaprika en grie. Nou, dat recept is bij mij toch ‘iets’ anders op het bord gekomen…
Eerlijke producten, vast wel, maar is er iets tegen op broccoli, worteltjes, witlof, snijbonen, bloemkool, je weet wel, van die lekkere groentes?
+ Hello Fresh heeft echt prima recepten. Althans, dat vind ik. En sinds je tegenwoordig ook nog kunt kiezen uit maar liefst acht verschillende gerechten, loop je weinig risico dat er iets tussen zit als grie…

– Wat een pluspunt had moeten zijn: Beebox levert niet alle kruiden en specerijen mee. Ook word je verondersteld dingen als citroenen en knoflook in huis te hebben. Dat scheelt heel veel van die kleine plastic zakjes die ze bij de Hello Fresh wel altijd toevoegen. Maar heb jij dan venkelzaadjes in huis? Of chilivlokken? Ik dus niet. En als ik het wel zou hebben, dan dateert dat waarschijnlijk nog uit 1986. Knoflook moet je altijd per 3 stuks aanschaffen en dat levert voor 1 persoon (mij) genoeg tenen voor zeker een half jaar. Dan zijn die tenen allang niet meer te eten, dus meestal gooi ik 2,5 knoflook weg. Misschien is het dan wat luxe, maar ik ben dol op die zakjes kruiden en die losse tenen van de Hello Fresh. Een van mijn problemen was immers dat ik vaak niet aan boodschappen doen toekom, dus heb ik dan op het moment suprême met de Beebox weer geen citroen in huis…
Inmiddels heb ik al wel een half bosje verse salie en een nagenoeg compleet bosje verse munt naar de compostbak moeten verwijzen (terwijl Hello Fresh de verse kruiden in een bakje levert en ze zeker wel een weekje houdbaar blijven).

Het moge duidelijk zijn: ik heb de Beebox weer afgezegd. Hoe ik dat dan nu doe met mijn koolhydraatloze eetgewoonte? Ik heb bij Hello Fresh een box voor 2 personen. Zonder de rijst of de aardappeltjes is dat meestal niet genoeg voor 2 dagen, maar… ik eet ’s avonds ongeveer 2/3 van de groente en het vlees of de vis en de rest bewaar ik voor de lunch van de volgende dag. Aangezien ik geen brood nuttig, bevalt me dat prima. Probleem opgelost.

Dus, als er nog iemand in de buurt dol is op geitenkaas en puntpaprika, die mag het komen halen. Krijg je er nog een zak rucola bij (want daar ben ik ook al geen fan van) en er ligt vast ook nog wel een pakje rijst of pasta in de kast. Bel je me even hoe laat je langskomt?

Léia

 

