Van de week struikelde een van mijn NT2-studentes over het woord: identiteitsbewijs.

Dat wordt dus huiswerk: schrijf het honderd keer over, plak het overal op in je huis, oefenen, oefenen, oefenen en volgende week kun je het vlekkeloos, vlot en zonder haperen uitspreken.

Vanmorgen in alle vroegte bedacht ik ineens dat het woord ‘identiteitsbewijs’ een zeslettergrepig woord is, met het accent precies op de goeie plek voor een olleke bolleke! Een olleke bolleke? Jazeker, de favoriete dichtvorm van drs. P, van wie ik nog steeds een groot fan ben (al heeft hij sinds zijn publicatie van 16 juni vorig jaar in de Volkskrant weinig meer van zich laten horen).

drsP.jpg

Ik vond deze prachtige foto van drs. P op het internet en nu maar hopen dat de maker (die ik niet heb kunnen terugvinden) mij niet kwalijk neemt dat ik zijn of haar prachtige portret bij mijn kleine eerbetoon heb geplaatst. Gelukkig heb ik maar een handjevol volgers.

Voor de zekerheid heb ik de olleke bolleke-regels er nog even op nagelezen en dit is hem geworden:

 

Ho, blijf eens even staan!

Gooi hier uw tas maar leeg.

Bent u de schoonmaakster

of de kokkin?

 

Zonder een paspoort of

identiteitsbewijs

laten wij niemand

de keuken meer in…

 

Léia

