Het is het prachtigste weer van de wereld en ik zit hier binnen te typen. Waarom? vraag je je af? Jij (ik dus) hebt toch zo’n prachtige tuin met overal heerlijke bomenschaduw? Ja, dat is waar, maar… Nou ja, dat zit zo.

Gister zat ik heerlijk op mijn schommelbankje onder de overhangende takken van de liguster van de buurvrouw. Eigenlijk wilde ik die takken wegsnoeien, maar niet nu, want ze staan in bloei. Boven mijn hoofd was het een vriendelijk gezoem van tientallen bijen en kleine hommeltjes die zich tegoed deden aan de ligusterhoning. En trouwens, die bloeiende liguster ruikt ook heel lekker, dus zeker geen straf om daar onder te schommelen.

liguster.jpg

Maar vandaag was het anders. Het gezoem was een stuk sterker dan gister en bij lange na niet zo vriendelijk. Oké meer bijen en hommeltjes geeft ook meer gezoem, maar moeten ze nou echt ruzie gaan lopen zoeken? Verbaasd wierp ik mijn blik op het nijvere bijenvolkje boven mijn hoofd en wat zien ik? Wespen!

Gister zat ik volstrekt angstloos te genieten op mijn bankje. Het is mij zelfs gelukt om met mijn telefoon een bijtje te vangen!

bij.jpg

grote bij.jpg

Bijen, daar hoef je niet bang voor te zijn. Immers, bijen steken niet (tenzij in ernstige nood). Een bij die je steekt, die gaat dood en zo’n bij zal dus wel wijzer wezen.
Maar wespen… Dat zijn gewoon krengen! En je kan het horen aan hun irritante, ruziezoekerige gezoem! Daar wil je eigenlijk liever niet onder zitten, zeker niet als ze hun collega-insecten de honing van het brood lopen te snaaien. En wespen kunnen je zo vaak steken als ze willen. Daar hebben ze lol aan.
En ik ben ook nog eens redelijk gevoelig voor wespensteken. De laatste keer dat een wesp mij in mijn voet had gestoken, en ik naar de dokter ging omdat mijn voet al voor de helft blauw was gekleurd, kreeg ik te horen dat ik ook niet veel langer had moeten wachten, want dan was ie (mijn voet) er wellicht afgevallen. En ik heb me ook laten vertellen dat zo’n wespenovergevoeligheid alleen maar erger wordt…

Dus nu zit ik binnen. Hier kan ik geen vlinders of bijen of andere Pokémon-live wezentjes vangen in m’n telefoon. Wel dit:

dex uitgeteld.jpg

Een uitgetelde Dex. Die ligt ook liever binnen na te hijgen van een vrolijke wandeling met Tessa, dan buiten waar het zo lekker warm is.

Ik ga maar even een smoothie maken voor mezelf. Ik heb in de koelkast nog allemaal rooie vruchtjes liggen…

Léia

