Toen ik ontdekt had dat er een wespennest in mijn schuurtje gehuisvest was, riep mijn dochter onmiddellijk dat ik de brand erin moest steken. Dat leek mij dan weer niet verstandig, omdat die zak met houtskool was bedoeld voor de bbq en niet om mijn houten schuurtje te verkolen.

Maar toen ik vandaag opnieuw ging inspecteren of die vreselijke wriemelige hornaarlarven nou al eens het loodje hadden gelegd, zag ik tot mijn schrik dat ze nog steeds om voedsel en liefdevolle verzorging lagen te jodelen! Gadverdegadverdegadver!

Ja, toen was ik er toch echt klaar mee. Dus… ik heb een vuurtje gemaakt van takjes in mijn vuurkorf en met heel veel Gründlichkeit en een halve fles aanmaakvloeistof (die takjes waren nogal nat, dus ik moest steeds wat bijspuiten; Kinderen, don’t do this at home!) heb ik de kleine witte winegummies gepopt. Ze poppen namelijk in het vuur. Pop, pop, pop. Die naam is waarschijnlijk ook bedacht toen iemand een nest vol wespenkinders in een vuurkorf liet ontploffen.

Nou zat ik wel met die houtskool in die zak vol met gif! En de zak was door al het gesleep ook nog wat gescheurd, dus ik ging de houtskool maar even overhevelen in een emmer. En nu kan ik dus met zekerheid vaststellen dat de bij de larven achtergebleven wesp, die nog een laatste poging deed om de kleintjes te beschermen, absoluut niet de moeder was!

Hoornaar-op-Peer1

Want de moeder vond ik, samen met nog een heleboel andere dooie wespen, tussen de houtskool. En die moeder, die was zeker 3x zo groot als die andere dikke wespen. Oh griezel! Hoewel ze wel heel erg dood leek, heb ik haar voor de zekerheid ook maar even bespoten met aanmaakvloeistof en gecremeerd.

vuurkorfhistorie.jpg

Ik ben eraf. Ze zijn weg. M’n vuurkorf heeft het avontuur niet echt goed overleefd, maar dan weet ik weer een kadootje te vragen voor Sinterklaas.
Kinders, jullie moeder wil graag een nieuwe vuurkorf van Sinterklaas. Strakjes zijn ze wel weer in de uitverkoop!

Einde hoornaaravontuur. We gaan weer over naar de orde van de dag. ‘T was wel spannend. En de pyromane in mij heeft ook nog even  mogen spelen…. leuk.

Léia

