Ik gister naar de Blokker om een nieuw suikerpotje, overtuigd als ik was dat ik het gesneuvelde exemplaar ooit (4 jaar geleden) daar had gekocht. Niet alleen verkochten ze dit servies niet meer, ze verkopen er ook geen suikerpotjes meer. Althans… de meeste serviezen hebben een kommetje ofzo waar je suiker in zou kunnen doen (vinnik onhandig) of een suiker- en melkstel, maar ik hoef geen melkkannetje. Wie de piep heeft er nog een melkkannetje naast de suikerpot op tafel staan?

Blijkbaar heeft die rage dat we allemaal minder suiker moeten gaan gebruiken, ertoe geleid dat ook niemand meer de moeite neemt om nog een suikerpotje te gaan bakken! Zo eentje met een dekseltje met een gaatje erin voor het lepeltje!

De lelijke plastic of roestvrijstalen exemplaren niet meegerekend, stond er welgeteld 1 suikerpotje bij de Blokker dat ik dan nog wel leuk vond, maar… Misschien dan bij de Xenos? Ooit heb ik dat nog de winkel genoemd waar ik zo blij van werd. Nou, daar hebben ze welgeteld O (nul) aardewerken suikerpotjes! Daar werd ik dus nu even helemaal niet blij van. En wat ze met de Hema gedaan hebben… Als je er nog íets kunt vinden; weinig serviesgoed en al helemaal niks leuks of iets wat op een suikerpotje leek.

Verder valt er in Heerenveen weinig aan servies te scoren, maar ik reed toevallig door Delfstrahuizen, langs een soort Winkel van Sinkel. ‘Warenhuis’ stond er nog op de gevel. En ze verkochten er ook plantjes en tuinartikelen, landbouwgereedschap, speelgoed, ja, van alles eigenlijk. Er was ook een hoekje met van dat schattige Engelse aardewerk. Met een blaadje waarop een suikerpotje en een melkkannetje (heel onpraktisch klein ook). Bij het theeservies. Maar geen losse suikerpotjes.

“Nou, dan moet ik maar op zoek naar een tubetje secondelijm”, verzuchtte ik tegen de verkoopster en in Delfstrahuizen komen ze dan nog niet op het idee dat zij dat óók in de winkel hebben liggen. Gelukkig liepen we erlangs. Vandaag maar eens proberen, al is mijn laatste superlijmavontuur niet helemaal vlekkeloos verlopen…

lijm

Léia

