Iedereen weet natuurlijk inmiddels dat ik fan ben van Hello Fresh, en sinds kort heb ik ook De Streekboer!

streekboer

Nee hè, je weet toch wel wat de Streekboer is? Plaatselijke boeren verkopen hun producten via De Streekboer op het internet en dan kun je (in mijn geval) op donderdag tussen 5 en 7 je spulletjes komen afhalen. De boeren staan hier dan in Heerenveen op een soort markt. En je hebt al betaald, want dat gaat ook lekker automatisch.

En wat haal je daar dan? Nou, ijs bijvoorbeeld. En laat ik nou toevallig ook nog heel blij worden van ijs! (Maar dat is eigenlijk een andere blog).

ijsje

Heerlijk zelfgemaakt ijs. En kaas, yoghurt, hangop, melk van de kaasboerderij, vlees van eerlijke vleesboeren, groente uit de natuurtuin, evenzo fruit, oh jongens, heerlijk, alles onbespoten. Er is ook een geitenmevrouw (maar ik ben -nog- niet zo’n liefhebber van geitenkaas enzo) en schapenspul kun je er ook krijgen. Fijn voor mensen met koemelkallergie!

Zal ik heel eerlijk zijn? Ik ging er eigenlijk alleen maar heen omdat ik Buurvrouw Durkje ken en Piri van ijsmakerij Tikje Anders ook. En natuurlijk Dick Nooteboom van natuurtuin ’t Hummelhûs, maar van het alternatieve ben ik eigenlijk niet zo.
Zelfs niet als het om een fantastisch principe gaat: waarom zou je allerlei spullen kilometers laten vervoeren (met alle kosten en milieuellende van dien) als je ook perfect spul kunt krijgen van boeren uit je buurt?

Maar nu ben ik verkocht. Ik eet goddelijke biefstukken gebakken in echte boerenboter van Durkje. En vanilleyoghurt met aardbeitjes van ’t Hummelhûs.

yogum met abeitjes.jpg

Oh en die heerlijke rozijnenbolletjes van de Eko bakker, met oude kaas! Jammie!

Toegegeven, ik heb gister de sla drie keer moeten wassen, omdat ze zo vers uit de grond was gerukt, maar dan heb je ook de meest smakelijke sla die je maar kunt wensen.
Dus even naar destreekboer.nl en kijk of er bij jou in de buurt ook al een afhaalpunt geopend is. En dan móet je echt eens iets gaan proberen.

Duur? Nee, het valt me elke keer weer mee. Een beetje lastig? Ja, ik moet er elke week goed aan denken dat ik mijn spulletjes niet vergeet op te halen. Gelukkig krijg ik ook nog een herinneringsmailtje, dus dat is me nog niet gebeurd.
Ik ben wel al eens iets vergeten mee te nemen (toen brachten ze me dat heel lief achterna, thuis afgeleverd!), maar nu neem ik braaf mijn controlelijstje mee (krijg je ook online), dus dat gebeurt me niet meer…

De Streekboer. Superfood, superleuke lui, superfantastisch idee.

Léia

 

 

