Vanmorgen kreeg ik van een bevriende blogster bericht dat er een campagne was gestart, omdat er in Nederland 140.000 mensen schijnen rond te lopen met de ziekte Coeliakie, zonder dat ze het weten!

coeliakie.png

Laat ik even beginnen te zeggen dat ik altijd dacht dat je dan koeliakkie had. Geen idee wat het was, maar ‘koelie jakkie’, is best een grappig woord. Nou, zo grappig is het helemaal niet, want behalve dat het een akelige auto-immuunziekte is, spreek je het volgens Marga van Praag ook nog eens uit als: seuliaakíe, met de klemtoon op de kie. Nou, dat vind ik dan wel weer interessant.

gluten.jpg

Coeliakie is een glutenallergie en als je het hebt voel je je eigenlijk altijd akelig. Op de website hebikcoeliakie.nl vertelt Marga precies wat het is en je kunt er ook een test doen om te kijken of jij wellicht ook een van die 140.000 mensen bent. Die test heb ik natuurlijk gedaan en ik kan jullie nu het heuglijke nieuws vertellen dat ik, ondanks mijn dikke opgeblazen buikgedeelte, geen coeliakie heb. Misschien wel wat anders, maar geen coeliakie.

darmen.jpg

Nou eet ik ook al weinig gluten, want die zitten vooral in brood en pasta en dat soort gespuis en dat eet ik al zelden, dus misschien misschien is dat mijn redding (ik ben namelijk ook echt een stuk minder winderig en heb een veel mooiere ontlasting – ja sorry, dit gaat nu even over maag- en darmtoestanden – dan voor ik mijn eetpatroon veranderde). Al die suikers en koolhydraten en nu ook die gluten, die doen een mens blijkbaar weinig goed.

Maar goed, als jij je vaak niet lekker voelt en wel regelmatig akelige gevoelens hebt in de buikstreek (maar ook hoofdpijn en chronische vermoeidheid horen tot de symptomen) is het wellicht de moeite waard om even op die website te gaan kijken: hebikcoeliakie.nl

En nu niet meer koeliakkie zeggen…

Léia

 

