Tot nu toe heb ik al die telefonische aanbiedingen voor goedkope krantabonnementen weten af te wimpelen, maar voor die charmante jongeman aan de deur ben ik toch weer bezweken. Voorlopig lees ik dus even de Leeuwarder Courant.

Nou, niet echt, want wat ik die telefoondames altijd vertel, dat ik er namelijk helemaal geen tijd voor heb om de krant te lezen, dat is ook waar! Ik gebruik de krant vooral om iedere morgen met de strips en de sudoku’s op de achterkant mijn hersenen even warm te draaien, maar lezen…

Zo niet vanochtend, want (ook een prettig bijverschijnsel trouwens) vanmorgen had ik CNCH-ontbijt en dus was ik al vroeg thuis en ik had al ontbeten… Dus tijd genoeg om de krant even open te slaan. Een paar opmerkelijke zaken:

  • Op de voorpagina een boer in Bartlehiem die zijn kuilbalen verpakt in roze folie, om zo aandacht te vragen voor Pink Ribbon. En van elke rol roze folie gaat er ook nog eens 3 euro naar Pink Ribbon zelf. Hoeveel leuke kanten heeft dat?! Want die vrolijke roze kuilbalen in het landschap, die vallen natuurlijk wel op.

roze kuilbalen.jpg

  • 65 leerlingen van het OSG hier in Heerenveen hadden een poosje terug een besmetting opgelopen met het Norovirus op een Belgische camping. Op die camping gebruiken ze namelijk bronwater in plaats van leidingwater en de put waaruit dat bronwater omhoog werd gehaald, was niet afgedekt en waarschijnlijk door dieren besmet. De campingeigenaar heeft beloofd voortaan het water beter te zuiveren. Van dat Norovirus kun je doodgaan! Maar fijn dat die campingbeheerder heeft beloofd dat hij… Ik sta versteld.
  • De F-35 die de vlucht moest afbreken wegens benzinegebrek. Tsjonge, ja hoor, dat heb je in Nederland: nog voor we boven vijandelijk terrein zijn, boven een oceaan ofzo, raakt de benzine op… We hebben er allemaal een mening over natuurlijk.
    Maar dan lees ik in de krant (klein artikeltje maar trouwens) dat er nogal wat komt kijken bij zo’n vlucht en dat je niet, net als bij een auto, de tank gewoon volkiepert en je ziet wel wanneer je weer langs de pomp moet. In dit geval ging het om een fotovlucht, waarbij ze nogal wat extra kilometers hadden moeten vliegen om mooie plaatjes te kunnen schieten en bovendien had het ding in Leeuwarden nogal even op de grond staan draaien, waarbij ook nogal wat kerosine (peut, noemen ze dat bij defensie, vinnikleuk) verloren was gegaan. Er staat niet bij waarom dat was geweest, maar ik heb zo’n vermoeden dat ze een tijdlang hebben moeten wachten op die fotograaf, die het van angst waarschijnlijk in z’n broek deed (of hopelijk op het toilet).

jsf.jpg

  • ‘Pakje sigaretten moet naar 23 euro’. Ik heb het artikel niet helemaal gelezen, maar ik vroeg me toch echt af of er nog idioten zijn die € 1,20 voor 1 sigaret over hebben. Als dát ze niet van het roken afhelpt… Maar eigenlijk is het ook niet onredelijk hoor, want als je ziet hoe teringongezond die dingen zijn en hoe hoog onze zorgkosten oplopen, onder andere door dat roken, dan mag je daar ook best wat meer accijns op heffen. Tenslotte betalen wij niet-rokers nu mee aan de zorgkosten voor mensen die willens en wetens hun eigen gezondheid te gronde richten.
  • Nou nog eentje dan: Een 56-jarige man uit Akkrum kreeg van de rechter een milde straf van slechts 1500 euro, omdat hij stomdronken en zonder rijbewijs achter het stuur zat. Waarom? Nou, deze man had tot 2004 een fors strafblad, maar sindsdien zijn leven gebeterd… Dus, als je nooit iets lelijks doet en je raakt in een depressieve bui, neemt een borrel teveel en rijdt zonder rijbewijs even door het dorp, dan krijg je de volle laag van de rechter, maar als je al van alles en nog wat hebt uitgevreten in je leven (tot je 44ste), dan mag je gerust een keertje de fout ingaan, want ja, anders raak je misschien wel je baan kwijt? Merkwaardig. Ik ben heel erg voor kansen enzo, maar ik ben toch ook wel voor rechtvaardigheid…

Verder stond er in de gezondheidsbijlage een verhaal van Sander de Hosson (longarts), dat was zo mooi, dat ik er even van moest huilen.

saco velt.jpg
Oh ja en 300 basisschoolleerlingen uit Friesland waren aan het stijldansen bij Saco Velt. Wat ontzettend leuk! Stijldansen is namelijk VET!

De krant, best interessant hoor!

Léia

