Afgelopen zondag reed ik naar huis op de weg tussen Hoogeveen en Meppel en BOEM! stond ik ineens in de file. Levensgevaarlijk, want het was ook nog net in een bocht en je ziet het helemaal niet aankomen. Zo heeft mijn zus een keer een aanrijding gehad, op de snelweg tussen Lelystad en Lemmer. Je kijkt heel even op je tomtom, je horloge, naar de koeien in de wei en BOEM! staat ineens alles voor je stil.

file.jpg

Ik keek dan ook angstig in mijn achteruitkijkspiegel (grappig woord, alsof je in een spiegel ooit vooruit kunt kijken) of ze achter mij wel in de gaten hadden dat we stil stonden, want voor je er erg in hebt zit je middenin een kettingbotsing. Maar het ging goed.

Dan dat gezeur van linkerrij, rechterrij, toch maar links, of toch maar rechts en uiteindelijk zit je altijd in de verkeerde rij, van die etters die via het benzinestation voordringen, nare mensen die je er niet tussen willen laten, of juist BAF! hun auto dwars voor de jouwe smijten, het is een gestress en een gedoe van jewelste. Niks prettigs aan.

En dan, eindelijk na een half uur file: ongeluk aan de andere kant van de weg. Heb je al die tijd in de ellende gezeten omdat er een stelletje halvegaren zonodig op de rem moesten gaan staan om te smullen van het ongeluk van een ander. Dat vind ik toch zo ongelooflijk niet te geloven! Een kijkersfile! En kom mij niet aan met: ja maar misschien wilden die mensen wel zien of ze konden helpen, want dat is gekkenwerk aan deze kant van de weg en er reden genoeg mensen aan de andere kant (waar trouwens ook een enorme, edoch te verwachten, want rijbaan geblokkeerd, file stond) om hulp te kunnen verlenen.

Het is gewoon sensatiezucht. BAH! Driewerf BAH! BAH BAH BAH dus!
Zo, dat is er ook weer uit.

Léia

 

