Voor mijn nieuwe superplan heb ik natuurlijk ook wat technisch vernuft nodig, want in dit digitale tijdperk kom je er niet met een simpel telefoonfotootje of iets dat je gejat hebt van het internet. Nee, je moet een redelijk professioneel product afleveren.

Pfff. Dat is dus even niet echt iets voor mij. Niet dat ik een nitwit ben (hé, ik heb ook een iPhone, 2 laptops, een iPad, 4 facebookaccounts, LinkedIn, Twitter, Pinterest én Instagram), maar lieve hemel, wat kost dat allemaal veel tijd! Twitteren doe ik niet en ook instagram gebruik ik nooit. Twee van mijn facebookaccounts zijn sowieso op sterven na dood en LinkedIn, naaah, ook niet echt. Pinterest, daar wil ik mezelf nog wel eens verliezen in al die mooie plaatjes met al die leuke ideetjes.
En natuurlijk heb ik een blog. Dat snap ik nog, al zie je aan mijn blog ook wel dat ik het het liefst een beetje simpel hou. Bij mij gaat het dan ook om de tekst en niet zozeer om ‘what’s “happening” right now?’.

Gelukkig is het wel zo, dat terwijl alles steeds ingewikkelder wordt, het eigenlijk ook steeds simpeler wordt. In de oertijd heb ik nog wel eens een website moeten bouwen, nou, dat was een hele klus. Dan moest je al een beetje kunnen programmeren. Maar terwijl programmeren nu iets is voor professionals, kun je met behulp van allerlei tools heel gemakkelijk zelf een websiteje bouwen.

Afijn, mijn gadget. Moet te doen zijn. We hebben tenslotte internet nietwaar? Oi, wat veel soorten en wat veel specificaties. Waar gaat dit allemaal over in hemelsnaam? Komen we achter; we hebben tenslotte internet nietwaar? Nou, dat helpt, niet. Nadat ik had gevonden waar je op moet letten bij zo’n apparaatje, was ik nog geen steek verder. Ik heb advies nodig!!

mediamarkt.jpg

Daar kwam Maikel binnen. Maikel doet huiswerktraining bij mij en zijn vader is eigenaar van twee (ja, twee!) Mediamarkten. Die weet vast wat ik nodig heb! En ja hoor, Maikel regelde voor mij een telefoonnummer en ik mocht z’n vader bellen in Leeuwarden. Wat was ik daar blij om, want ik was nog geen 5 minuten in de Mediamarkt of ik was al volkomen verdwaald! Even bellen dan maar en daar kwam mijn redder in bange tijden al aan. Natuurlijk hebben we even gezellig kennis gemaakt, en daarna heeft Maikels vader mij overgedragen aan Jannes, die alles kon vertellen over mijn gadget. Hoera. “Zit er wel een gebruiksaanwijzing in dat doosje Jannes?” Nou, een kleintje, ja hoor, maar de rest van de informatie vind je:  op het internet…

Vannacht heb ik mijn nieuwe vriendje aan de lader gelegd (dat kon ik) en vanmorgen stond ik met hem in de ene hand en dat kleine boekje in de andere, voor mijn computer. Want nee, zo’n gebruiksaanwijzing downloaden is ook nog zo eenvoudig niet. Daar heb je dat kleine boekje echt wel even voor nodig!!

Toen ineens dacht ik: wat een gedoe ook. Stel: je bent ergens in een toeristische attractie en er komt een stelletje op je af en dat vraagt of je even een fotootje van ze wilt maken. Wat doe je dan? Vraag je dan om de gebruiksaanwijzing? Nee, dan zeg je: “Op welk knopje moet ik drukken?” En dat doe je dan. Dus ik ben de tuin in gegaan en ik heb even op een knopje gedrukt. Zo, eerste actie geslaagd. Ik kan dit. En dan nu de gebruiksaanwijzing.

Bij de tweede poging had ik hem al. Goedzo. Even printen…. ?!?!? Jazeker:

248 pagina’s !!

En daar heb ik niet 1 van overdreven. En toch wil ik die gebruiks-aanwijzing kunnen lezen.

Morgen maar even een pak printerpapier halen. En nieuwe toner bestellen. Die gebruiksaanwijzing wordt waarschijnlijk nog duurder dan mijn apparaatje…

Léia

 

