Gister tijdens de CNCH-bijeenkomst hoorde ik het weer, dat bijzondere woord: Life-events. Dat zijn bijzondere gebeurtenissen in ons leven die het een geheel andere (soms dramatische) wending geven. Nee, het is niet je zevende verjaardag, toen je een dat rooie fietsje kreeg, of de dag dat je erachter kwam dat Sinterklaas niet bestond (hoewel…), maar bijvoorbeeld je huwelijk, geboorte van je kinderen, scheiding,  je weet wel, van die dagen waarvan je achteraf zegt: “dat was de mooiste dag van mijn leven”. Of overlijden natuurlijk. Van iemand anders dan, anders is het meer een death event. Overigens hebben we ook iemand bij de CNCH die ongelooflijk goed is in dat soort zaken:

gonnekes

Gonneke Haaksma

Nee, het spontane leermomentje werd deze keer verzorgd door Peter van der Wijk, financieel deskundige, en hij had het over de soms desastreuze financiële gevolgen, wanneer je je geldzaken niet goed geregeld hebt en er gebeurd dan zo’n live-event. Je gaat trouwen, of scheiden, of je kinderen gaan er met de poet vandoor. Of ja, er gaat iemand dood. Heb je dat dan wel goed geregeld?

peter w

En elke keer komt die man weer met voorbeelden waarvan ik denk: Hoe bestaat het! Dan heb je geld en dan ga je er zo onzorgvuldig mee om!

En ja, eerlijk gezegd ben ik soms wel een beetje blij dat ik me daar dan in ieder geval geen zorgen over hoef te maken…

Er was ook een trainingsmoment, maar dit keer stond dat in het teken van Jaaps vertrek uit de CNCH. En daar ben ik nog steeds droevig over, dus daar zeg ik nu nog even niks van. Pas als ik de schok heb verwerkt… Jaap weg. Jemig. Hoe moet dat nou met mijn eikeltjes….

Léia

 

