Op dit moment ben ik bezig met het tweede deel van de training Systemisch Werk. En vandaag ging het over man-/vrouwzijn. Een onderdeel daarvan was: welke boodschap(pen) heb je van thuis meegekregen over manzijn en vrouwzijn en wat heb je daarvan doorgegeven aan je eigen kinderen?

Nou, dat is wat. Ik heb namelijk meegekregen dat je het als vrouw alleen ook prima kunt redden en die boodschap heb ik na een mislukt huwelijk nog eens versterkt meegegeven aan mijn dochter….

Naar aanleiding van deze ‘ontdekking’ heb ik vandaag het volgende aan haar opgedragen:

Voor mijn dochter:

Was ik je moeder?  Lief en bezorgd, zorgend en zacht,

Of was ik voor jou de duwende kracht

die ging zorgen dat jij niemand nodig dacht?

Met goeie scholing en kans op een baan

kun je alleen ook het leven aan!

Da’s belangrijk mijn kind; red jezelf! Wees een vent!

Zorg dat je nooit afhankelijk bent!

En dus bleef jij alleen, en bleef je maar half…

 

Geniet, lief kind, geniet van je man!

Geniet ervan dat iemand voor je zorgen kan,

Geniet dat iemand er zijn wil voor jou,

Geniet van zijn warmte, zijn glimlach, zijn trouw,

en dat zijn liefde je weer helen zal!

Je moeder

 

Het was een prachtige dag, afgesloten met:

image

Een chocoladesmelttaartje. Of zoals mijn dochter zou zeggen: je bent zelf een chocoladesmelttaartje….

Léia

