Het eerste boek is uit! Ik bedoel: ik heb het uit. Big Magic, Creative living beyond fear, van Elizabeth Gilbert, de schrijfster van Eat Pray Love.

big magic.jpg

Nou heb ik Eat Pray Love niet gelezen, maar ik kan me zo voorstellen dat als je dat wel hebt en je verwacht ongeveer hetzelfde, dat dit wel even slikken is. Dit boek is namelijk alles behalve een roman.

Het is Gilberts kijk op: als je een creatief leven wilt leven, hoe doe je dat dan?
En dan de no-nonsense versie. Passie? Ja leuk, maar vooral: hard werken. Discipline!

Nou ja, niet alleen discipline natuurlijk (hoewel bijvoorbeeld Roald Dahl en Anton Pieck vooral hele harde werkers waren), om te beginnen heb je moed nodig, en ook betovering (dat is het Big Magic-deel), dan moet je jezelf toestemming geven (want dat is weer zo’n dingetje uit je verleden: jij mag dat natuurlijk niet, want wie ben jij ook weer?), volharden, volharden, volharden, vertrouwen blijven houden en dan, ja, Goddelijkheid.
Divinity. Ik kan nergens een betere vertaling vinden dan goddelijkheid, maar volgens mij bedoelt ze het dan op net zo’n manier als dat ik van Piri’s ijs zeg dat het zo goddelijk is.

Gilbert heeft een hele bijzondere kijk op hoe ideeën zich aan mensen aanbieden en hoe je met inspiratie om hoort te gaan. In ieder geval in dankbaarheid, anders zoekt inspiratie gewoon een ander om te inspireren.

En ik denk dat er wel wat in zit ja. Ik loop al een hele poos met een superidee rond, maar ik blijf maar hangen in de voorbereidende fase en tot mijn ontsteltenis zag ik vorige week op facebook dat een kennisje verdorie met precies hetzelfde idee aan de haal ging. Zo werkt dat dus blijkbaar.

Overigens was het lezen van dit boek op zich al rather magical, want ik kreeg een nieuwsbrief in mijn busje van Tara Jacobsen (Marketing Artfully en Paperly People), die het boek aanprees en er ook nog wat aan verdiende als ik het zou bestellen bij Amazon.com. Ik dacht alleen maar: Leuk Tara, maar wij hebben bol.com en ik bestelde het zonder er eigenlijk verder bij na te denken. En dan blijkt precies het goeie boek op precies het goeie moment naast je hoofdkussen te liggen. Dat is dus Big Magic.

Maar eigenlijk doe ik het voor wat dat ‘creative living’ betreft zo gek nog niet met mijn jaar lang elke dag bloggen…

Léia

