Vorig jaar bood een vriendelijke heer aan om iets te doen in mijn tuin. Nee eigenlijk was het meer nog dat hij mij vroeg of hij iets mocht doen in mijn tuin. Ja, dat mocht, want de Hanenpoot, of Zevenblad, die bij de buren welig tiert, was aan het oprukken.

hanenpoot

Ik weet het nog goed, want deze meneer vroeg mij of ik een voorbeeld had (hij had namelijk de reputatie om ook wel eens een niet te verwijderen plantje te verwijderen) en toen heb ik hem een blaadje (of eigenlijk zeven dan) meegegeven de tuin in.

Om de een of andere reden (het zal ongetwijfeld aan mij gelegen hebben, óf deze meneer is even gaan googelen en kwam toen tot de ontdekking dat Hanenpoot feitelijk onuitroeibaar is; in Engeland kennen ze de enig juiste manier om eraf te komen: verhuizen!) is het er nooit van gekomen. Toch had ik blijkbaar in mijn brein het vakje: ‘onkruid wieden in de voortuin’ al afgevinkt, want ik was die rottige Hanenpoot helemaal vergeten.

Tot de Lelietjes van Dalen opkwamen. Ik ben dól op Lelietjes van Dalen. Daar kan ik geen genoeg van krijgen en dat treft, want de hele voortuin (en ook een groot deel van de achtertuin) staat er inmiddels mee vol. Jammer genoeg is met de Lelietjes dus ook de Hanenpoot mee opgekomen. Stevig verwikkeld om de wortelstokjes van hun vrienden zat aan elk Lelietje wel zo’n rottig pootje vast.

Lelietjes van Dalen

Vanmiddag ben ik ‘even’ bezig geweest om de Lelietjes zo goed mogelijk van die last te bevrijden. Ik heb net zolang voorover gestaan om het onkruid uit te graven, tot mijn bh de strijd moest opgeven tegen de zwaartekracht. Dan weet je dat het tijd wordt voor een andere houding. Ja sorry jongens, dat moet je denk ik een keer meegemaakt hebben voor je de ernst van de situatie kunt inzien.

Overigens waren ondertussen wel alle wortelstokjes bloot komen te liggen, want ik hou niet van half werk, dus ik heb zoveel mogelijk Hanenwortels omhoog gescheurd!
Gelukkig stond de mand van de kerstboom er nog en die droge aarde heb ik over de blote worteltjes gestrooid. Het is nu zulk prachtig weer; het zal binnenkort wel weer gaan regenen…

Oh, ik heb er zo’n zin in! Nog een paar dagen en dan gaat het me toch lekker ruiken op mijn tuinpadje! Dan alleen nog even de rest van die Hanenpoot verwijderen.
Je zou er verdorie nog kraaienpootjes van krijgen…

Léia

 

