Ik moet er nog even over doorzeuren.

Een poosje geleden, terwijl de gemeente Heerenveen nog druk bezig was ervoor te zorgen dat het groenonderhoud hier in de buurt in de toekomst tot een minimum beperkt zou blijven door het rooien van het complete park vanaf de Lidl tot voorbij Thialf, en ik mijn hond uitliet, kwam ik een mevrouw tegen, ook met een hondje.

Boven het gejank van de kettingzagen uit, vertelde ze mij dat ze erg veel last had van een gemeenteboom, waarvan een tak precies boven haar bloemperk hing en die boom liet nogal wat rommel in haar tuin vallen. Ze had vorig jaar de gemeente gevraagd of ze die ene tak konden afzagen, maar toen had ze te horen gekregen dat de gemeente een “geen bomenomzaag-beleid” had en nee, die ene tak konden ze dus ook niet verwijderen. “En kijk nou wat hier gebeurt!”, sprak ze niet-begrijpend.

Terwijl ik doorliep, probeerde zij nogmaals of die boomverdelgers, nu ze toch zo lekker enthousiast bezig waren, niet alsnog even ook haar boom te lijf wilden gaan. Ik heb niet meegekregen wat het antwoord was, maar ik kan het wel raden.

Toen ik nadacht over de resultaten van al dat geweld in het park, kwam ik al snel tot de conclusie dat die houthakkers ook niet echt begrepen hadden wat dat “geen bomenomzaag-beleid” nou precies behelsde.

boomstam.jpg

Dit kan toch niet de bedoeling zijn? Wel de boom kaal halen, maar nee, absoluut niet omzagen!?

boompruik.jpg

Deze boom is vorig jaar van al haar takken ontdaan, maar inderdaad, niet omgezaagd…
Hopen die hampelmannen van de plantsoenendienst (zo we die nog hebben in Heerenveen) nou echt dat een boom dan vanzelf doodgaat ofzo?

En toen wist ik het. Ze hebben het echt niet goed begrepen! De gemeente Heerenveen heeft gewoon GEEN “bomenomzaagbeleid”. Dat betekent dus: doe maar wat, ofzo, of niet, want we hebben geen beleid. Jaaaa, er is wel één regel: het mag absoluut geen geld kosten. Of als dat nu, noodgedwongen dan, wel zo is, dan in ieder geval in de toekomst niet meer!

hulst.jpg

Hoewel ik niet echt een liefhebber ben van hulst (althans niet in mijn eigen tuin, vanwege die stekelige blaadjes die je handen telkens aanvallen), stond hier de allerprachtigste, elk jaar met talloze rooie besjes gevulde hulstboom die ik ooit gezien heb. En ineens… was ie weg.
Let even op die struikjes daarachter, die ook met een kettingzaag “gesnoeid” zijn. Hier is denk ik, eveneens sprake van een misinstructie. “Je mot deze bossies even afzage, fan hier tot an dat padje”. En die hulstboom stond daar toevallig ook, op ut hoekie, nog net voor het padje…

Laatst zag ik een gemeentelijke kruiwagen staan. Mijn hart maakte een sprongetje van blijdschap. Een kruiwagen! Dat heeft dan toch nog iets van handwerk? Van kaboutertjes met harken en schepjes. Ja, tot ik zag wat erin lag: een jerrycan met benzine voor de motorzaag…

Ik kan het maar niet begrijpen. Wat een wreedheid om de natuur op deze manier te benaderen. Ik word er intens verdrietig van. En het weer werkt ook al niet mee…

Léia

