Een poosje terug kreeg ik een boek te leen van Martiena, mijn Nieuw-Zeelandse vriendin:

darcy.jpg

Jazeker, Mr. Darcy’s Diary.

Iedereen die een beetje gek is van Jane Austen (en dat hoeft niet, net als Martiena, dat je álle boeken van Jane Austen in de kast hebt staan) kent natuurlijk Pride and Prejudice. Twee keer verfilmd, maar de eerste keer met Colin Firth als Mr. Darcy blijft natuurlijk de allerbeste. Amanda Grange heeft het verhaal van Pride and Prejudice geschreven vanuit het oogpunt van Mr. Darcy himself. Een heerlijk boek om te lezen, vooral ook omdat je de andere kant van het verhaal al kent en ook alle personen die erin meespelen.

Overigens, voor wie niet echt veel mee heeft gekregen van Jane Austen en toch bij het horen van de naam van Mr. Darcy een belletje hoort rinkelen: in de dagboeken van Bridget Jones, speelt Colin Firth ook weer mister Darcy, maar dan de hedendaagse versie en bijna even leuk.

Nou Smit, eigenlijk lees jij ook niet veel… Jawel, maar veel van de boeken die ik lees hebben betrekking op mijn werk en zijn dus voor de meeste mensen niet zo interessant, of ze hebben iets met persoonlijke ontwikkeling van doen en ach, daar loopt ook niet iedereen warm voor.
Op het ogenblik ben ik mijn tweede Elizabeth George aan het herlezen. Ik heb namelijk de hele serie in de kast staan en na Mr. Darcy had ik wel weer wat behoefte aan romantiek en excitement, dus ik heb net ‘A Suitable Vengeance’ gelezen (lekker op mijn vrije Paasdag) en nu ben ik met ‘Payment in Blood’ bezig. Dus ja, ik lees wel, maar zelden zulke bijzondere boeken als bijvoorbeeld Mr. Darcy’s Diary.

Eigenlijk wilde ik binnenkort Emma (van Jane Austen ja) gaan lezen, maar ik zag zojuist dat er alweer een nieuwe Inspector Lynley novel uit is (van Elizabeth George ja). Dus die ga ik maar rap even voor mezelf bestellen, voor moederdag…

Léia

 

