Ja, doe maar gewoon, dat ook, maar in dit geval bedoel ik: soms moet je niet al te lang nadenken over dingen die je graag wilt doen: kan het wel…, maar wat als…, wat vinden anderen daar niet van als ik dat ga doen…, gaat het wel lukken…, kan ík dat wel…, heb ik daar wel tijd genoeg voor…  Allemaal vragen, al heb ik nergens een vraagteken bijgezet.

Als het namelijk een vraag was, dan zochten we er immers wel een oplossing voor, dan was er ook een antwoord. Maar meestal blijven we wat hangen in die zogenaamde vragen. ‘Kan ik dat wel?’ bijvoorbeeld. Is dat een vraag? Hoe ga je weten of je iets kunt, als je het niet hebt geprobeerd dan? ‘Het ik daar wel tijd voor?’ Als je iets echt graag wilt, dan maak je tijd. Dat krijg je bijna altijd te horen en het ís ook zo. Hoe maak je tijd? Nou, door andere dingen niet te doen. Wil je iets heel graag? Dan ga je wat minder naar de sportschool, kijkt wat minder TV, wat minder spelletjes op je iPad, of misschien moet je zelfs wel tegen je baas zeggen dat je een paar uurtjes minder wilt gaan werken. Maar als je écht iets wilt…

Hoe kom ik hier zo bij? Nou, vorige week vertelde ik toch van die man in dat pak met dat plan, die antwoord gaat geven op financiële vraagstukken? Ik heb hem toen in mijn blog wel een beetje tekort gedaan, want de aanleiding tot de mededeling dat hij een nieuw plan had ontwikkeld, was namelijk zijn verhaal dat als je altijd met vraagtekens rond blijft lopen, dan gebeurt er niks, dan maak je je dromen niet waar!

Verander je vraagtekens in uitroeptekens!

Ik wilde graag een training volgen. Nou, daar ging ik: Heb ik daar wel tijd voor? Kan ik dat wel betalen? Kan ik al die studenten wel afzeggen? Levert het wel genoeg op? Heb ik er eigenlijk wel wat aan? Zijn er ook alternatieven? Wat zullen anderen er van vinden?
En  dankzij het verhaal van Oane, dacht ik: Skeit! Als je er nu geen tijd voor hebt, dan heb je er nooit tijd voor. Studenten zeggen bij elk wissewasje af, waarom zou jij niet een keertje tijd kunnen vrijmaken voor jezelf, het is toch je eigen bedrijf? Ik verwacht dat het me veel zal opleveren, maar zeker weten kan ik dat van tevoren nooit. Ik wil geen alternatieven, ik wil dit! Een alternatief zou kunnen zijn dat ik de training in het najaar ga volgen, maar dat komt qua tijd eigenlijk nog ongunstiger uit en trouwens, ik wil het nú!
Dus: ik heb gebeld, een betalingsregeling getroffen, en wat anderen ervan vinden? Tja… daar moet ik dan maar even doorheen bijten.

ntinlp.jpg

Mevrouw Smit gaat een verdiepingstraining Systemisch Werk doen.
Volgende week maandag eerste blok. Tsjakka!

Nog even een plekje zoeken voor de hond.

Léia

