Oane van der Werf, van Verzekering Visie, ken ik als een wat meer casual geklede man. Maar vanochtend bij het CNCH-ontbijt verscheen hij ineens in pak. Van mij mag het, want op zijn tijd kan ik een man in een pak best appreciëren,  maar toch stijgt de verwachting onmiddellijk met zo’n pak. Oane had namelijk vandaag een 10-minutenpresentatie van zijn bedrijf. En dat pak droeg hij niet voor niets, want Oane had ons iets nieuws te melden. Ik ben vergeten te vragen of ik het al mocht vertellen, dus voor de zekerheid doe ik het nog maar niet, maar het heeft alles te maken met financiële vragen, groot of klein.

oanegek

Het logo is klaar (maar nog niet te vinden op internet), en zodra het project de lucht in gaat (op de goeie manier dan) kom ik er zeker nog even op terug.

Het kan natuurlijk ook zijn dat Oane naar een trouwerij moest vandaag, of misschien had hij een belangrijke zakelijke bespreking…

Vanochtend ging het allemaal over geld (weer eens wat anders dan kaas of grammatica). Gonneke Haaksma heeft ons tijdens het trainingsmomentje verteld wat een uitvaart zo ongeveer kost. En geloof me, dat hangt meer af van wat je zelf wilt, dan wat de verzekeringsmaatschappij zegt dat het gaat kosten. Want ik weet niet of dat bij jullie ook zo gaat, maar ik krijg regelmatig van die berichten van mijn dooienfonds dat ik zwaar onderverzekerd ben. En dat is vooral omdat zij van plan zijn om er zoveeel mogelijk uit te halen, financieel dan.

Ik herinner me nog dat we mijn moeder wegbrachten naar het crematorium en we hadden besloten dat wij niet wilden blijven handen schudden na afloop. We hadden namelijk al de condoleance gehad in de kerk en voor mijn kindertjes was het ook allemaal wat te veel. En verdomme nog aan toe, toen we naar huis wilden gaan, werden we door die begrafenisboer emotioneel onder druk gezet: dat de mensen van ons verwachtten dat we ons gezicht nog even zouden laten zien en dat het toch wel wat onbeleefd was en wat zou m’n moeder daar wel niet van gevonden hebben…. Dus toen hebben we, volstrekt tegen mijn zin, de omzet van koffie en cake nog maar een tijdje staan spekken.

gonnekes

Dat, dames en heren, hoeft dus écht niet! Het is geen leuk onderwerp, maar ik zeg het toch: als er op niet al te lange termijn iemand van u gaat verscheiden, bel Gonneke! Oh en trouwens, Gonneke geeft ook lezingen over hoe je je begrafenis helemaal naar eigen inzicht en budget kunt regelen! Haar gegevens vind je op de website van de CNCH.

Het was weer een bijzonder interessante, en o zo gezellige bijeenkomst.

Moet je nou toch echt eens doen. Leia@mevrouwsmit.nl. Mij even melden op welke donderdag je met mij meegaat als gast. Vind ik echt leuk!

Léia

