Er zijn niet zo heel veel belangrijke dingen die je binnen een dag kunt regelen. Maar als je iets bijzonders hebt en je wilt dat veilig stellen, dan kun je dat regelen bij Jetske, van Inaday.

Jetske doet aan merken en patenten. Heb je iets bedacht, of uitgevonden, of gemaakt, wat je wilt beschermen? Dan moet je bij Jetske wezen. Vanmorgen heeft Jetske ons getrakteerd op een 10-minutenpresentatie  over haar bedrijf. Dat heeft ze natuurlijk wel eerder gedaan, want Jetske zit al een poosje bij de CNCH en ze heeft al vaker iets uitgelegd over de technische kant van het intellectuele eigendom, maar vanmorgen had ze vooral veel leuke voorbeelden in haar presentatie.

Jetske

Deze foto bijvoorbeeld, is gemaakt door  Jenny Protzman. Jetske heeft deze foto gekocht, dus het is haar eigendom. Maar Jenny heeft hem gemaakt en dus is het haar intellectuele eigendom. Nou mag ik die foto van Jetske heus wel hier plaatsen, want ze is er heel trots op, maar eigenlijk zou ik dan ook Jenny nog om toestemming moeten vragen.

Nou hoop ik dat Jenny Protzman, die overigens ook al eens te gast is geweest bij de CNCH, het best leuk vindt dat ik hier vertel dat ze zulke prachtige foto’s maakt. Je kunt er alles over lezen op haar website: http://www.jennyprotzman.nl.
Stel dat ze er niet zo vrolijk van wordt, en misschien zelfs boos, dan zou ik wel eens problemen kunnen krijgen. Wees dus voorzichtig als je zomaar foto’s van mensen gebruikt, ook al vinden ze het zelf geen probleem!
Misschien vraag je je nu af waarom ik Jenny niet gewoon gevraagd heb of ik die foto mocht gebruiken? Nou, het is nu bijna half 1 ’s nachts, deze blog wordt zo gepost en dat is dus een beetje lastig.

Verder was er trouwens vanmorgen ook een interessant trainingsmomentje, over het spellen van het bijvoeglijk gebruikte voltooid deelwoord. PARDON? Jaa, iedereen mag tijdens een trainingsmomentje iets overdragen van zijn of haar kennis, en vanmorgen was het mijn beurt. Natuurlijk heb ik het al eens over dt’s gehad en voltooide deelwoorden, als/dan en hen/hun en dat/wat. Jazeker, een jaartje CNCH en je Nederlands gaat met sprongen vooruit.

Heb ik ook een leuke foto van mijzelf?

mooie foto.jpg

Zelf gemaakt, dus geen probleem daar…

Léia

 

 

 

