Ik heb vanavond toch weer zo heerlijk gegeten uit mijn Hello Freshdoos! Karbonaadjes van Jamie. Oké, ik heb de Bulgur laten staan en in plaats daarvan champignonnetjes toegevoegd, maar zoveel dichterlijke vrijheid juicht Jamie vast wel toe.

Nou las ik laatst dat de een of andere foodblogger al die maaltijdboxen had beoordeeld en ik mag wel zeggen: afgekraakt. Dat vind ik jammer. Als ik nu zeg: ik eet altijd uit een Hello Fresh doos, dan krijg ik steevast te horen dat daar nogal wat commentaar op was….

Ja duh… Zo’n foodblogger heeft de hele dag niks beters te doen dan een beetje in de keuken ompannekoeken en vooral ook, een foodblogger is gek op koken. Die struint elke dag door de supermarkt en haalt bij de slager en de groenteboer alleen het allerverste spul. En daar gaat hij of zij dan heerlijk mee aan het spelen. Dan kan ik me best voorstellen dat zo’n doos vol spullen die je níet zelf hebt uitgezocht en recepten die zijn gemaakt voor mensen die níet de hele dag in de keuken staan (het tegenovergestelde waarschijnlijk), niet helemaal je ding is. De tendens van die recensies is eigenlijk steeds: Ik zou dit zelf veel beter kunnen…

Ja, nou ík niet. Wat zo’n blogger helemaal over het hoofd ziet, is dat die doos is gemaakt voor mensen die geen tijd hebben om elke dag lekkere verse ingrediënten in huis te halen voor recepten die ze niet hebben uitgezocht omdat ze daar geen tijd voor hadden. Als die mensen dus willen gaan koken, dan ligt er alleen nog wat armzalig verschrompelde groente in de koelkast en maar hopen dat er nog een stukje vlees in de vriezer ligt.
Of het wordt iets simpels als bloemkool met een papje en een gehaktbal.

Wat Hello Fresh mij biedt is veel meer dan een doos met spul dat misschien niet helemaal de norm van de foodblogger haalt, maar in ieder geval er ís! Zodat ik kan koken, zonder boodschappen te hoeven doen, of een recept ergens uit te gaan lopen zoeken. Alle kruidjes en teentjes en kaasjes en nootjes zitten erin, die ik nodig heb om een bijzonder (in ieder geval bijzonder naar mijn maatstaven) gerecht klaar te maken.
En weet je wat die doos mij ook biedt? De noodzaak om elke dag voor mezelf te koken. Want het zou wel vreselijk zonde zijn om al die heerlijkheid om te laten komen.

Vandaag heb ik me beheerst en maar voor 1 persoon gegeten. Voor morgen heb ik dus nog zo’n goddelijk karbonaadje (vast in blokjes gesneden) met een hapje van witte bonen en broccoli. Alleen even opwarmen.

hapje.jpg

Oké, op de foto ziet het er misschien niet zo heel smakelijk uit…. Maar dat is het wel! Echt waar!

Ik denk nog wel eens terug aan de tijd dat ik ’s avonds klaar was met werken en dan nog moest bedenken wat ik zou gaan koken, met dat wat er in huis was (maar er niet meer zo smakelijk uitzag) en dat ik dan maar even een boterhammetje pakte, of een zak chips, of even naar de snackbar rende, of als die al dicht was, maar weer naar de Mac. Of de Domino’s.

Dus, lieve mensen, als je van leuke (soms zelfs avontuurlijke) recepten houdt, maar niet van elke dag boodschappen doen of uren door de allerhande bladeren en boodschappenlijstjes samenstellen (en dan die ingrediënten niet kunnen vinden bij de Jumbo), dan raad ik jullie aan om toch maar eens zo’n maaltijdbox te proberen.
Ik mag er nog een paar weggeven, dus laat maar van je horen.

Léia

 

