Gister en vandaag was ik in de Handwerkhemel. De handwerkbeurs in Zwolle. Daar ben ik wel eens vandaan gekomen met tassen vol met borduurpakketten, bolletjes wol, boeken over haken, breien, naaien, borduren, frivolité, Hardanger, Perzisch Ajour, Entrelac, Brioche, Fair Isle, weven, spinnen en Amigurami. Wie zei ook weer dat handwerken saai was?

Gister ging ik met mijn zus; dat is vooral ook kijken naar wolletjes voor haar kunstwerken. Dan kijk ik rond of er misschien iets is wat ik best wel zou willen hebben. Daar kan ik dan nog een nachtje over slapen. Behalve natuurlijk als je een koopje ziet liggen in een bak, daar moet je gelijk bij zijn!

Vandaag ging ik met twee vriendinnen, allebei ook dol op handwerken. Suzan vooral op breien (en andere technieken met wol) en Dini vooral op borduren. Suzan was net als ik, wel vaker naar de handwerkbeurs geweest, maar Dini…. die keek haar ogen uit! De eerste de beste borduurstand vond ze een prachtige vergrootbril. Eigenlijk een haarbandje met een vergrootglas dat je naar beneden kunt klappen. Superpraktisch! Borduurwerkjes heeft ze per ongeluk niet gekocht, maar wel prachtige wol.

wol

Ik heb me keurig gedragen. Een bolletje sokkenwol dat ik niet kon weerstaan, een prachtige streng handgeverfde wol uit Uruguay, Alize angora (die achteraf uit slechts 10% angora bleek te bestaan), “hier heb je drie van nodig”, “nee mevrouw, ik ga hier niet zo’n shawl van maken”. “Oh, nou neem er dan maar twee…”. Gelukkig maar dat ik er twee heb genomen, want vandaag verkochten ze deze wol al niet meer. Een kettinkje dat ik van Jana heb gekregen (“Ik heb mooie kettingen en hele mooie kettingen”,  “Leuke prijsjes voor de meisjes”) en een foldertje  van ‘De Vereenigde Modevakscholen in Nederland’.

Natuurlijk had ik wel meer foldertjes, maar hier moet ik even wat mee doen. Het schijnt dat je bij deze club met slechts 1 examen coupeuse-lerares kunt worden, terwijl je bij de Ensaid modevakschool (waar ik mijn opleiding heb gedaan), wel 4 examens moet doen en daar heb ik de puf in ieder geval niet meer voor.

Het enige wat ik nu nog nodig heb, is een zee van tijd.

Léia

