Gisteravond was ik bij de Vrouwenkamer. Ik ben al een jaar of 3 lid van de Vrouwenkamer, maar het is me nog nooit gelukt om een avond bij te wonen. Tot gisteravond. Toen was er geen boekenbal bij Binnert Overdiep. Geen boekenbal, want er is natuurlijk maar 1 boekenbal, maar het leek er wel veel op.

Het was gezellig, al had ik me een beetje te luchtig gekleed (oi, wat had ik het koud) en heel interessant. Wat me wel verbaasde was dat ik al zo lang in Heerenveen woon en nog maar zo weinig vrouwen ken! Gelukkig vond mijn buurvrouw dat ook en haar kende ik toevallig van (jawel) de CNCH, waar zij al eens een keer te gast was geweest.

Voor de pauze vertelden een aantal vrouwen over hun favoriete boeken, waarvan ik er waarempel een paar gelezen had, en na de pauze deden we een pubquiz, die helemaal geen pubquiz was, maar meer een variant op hoedje-op-hoedje-af. Nou ben ik daar wel goed in. Niet dat ik zoveel weet, maar als je een beetje oplet, dan zie je snel genoeg wie de experts zijn en die volg je dan gewoon. Zo heb ik al een keer een KPN-schaatsjackje gewonnen en een NLP mastercard. En nu stond ik achteraan, dus dan heb je mooi overzicht over wat de anderen doen. Natuurlijk ben ik niet de enige die zo speelt, want al gauw zaten de dames van de eerste rij op hun stoel; zij konden immers niet zien wat er achter hen gebeurde…

Het gevolg is wel dat zo’n spelletje nogal lang kan duren, dus na een poosje deed ik maar wat en had ik het ook meteen fout. Vanaf mijn stoeltje riep ik zo nu en dan wat, meestal het foute antwoord en dan zei ik maar dat ik de mol was….
Uiteindelijk bleven er twee nogal fanatieke dames over en die moesten punten gaan verzamelen. Dat werkte niet, want ze letten heel erg op elkaar en stemden steeds gelijk. Toen greep Coby in (onze eigen wethoudster ja, ook bestuurslid van de vrouwenkamer). Zij stelde voor een andere vraag in te lassen: Hoeveel boeken heeft Janwillem geschreven? En wie er het dichtst bij zou zitten, was de winnares.

janwillemblijdorp.jpg

Nou hoor ik jullie al denken: Janwillem? Jazeker, iedereen kent natuurlijk die aardige meneer in de winkel van Binnert Overdiep, die boeken voor je bestelt. Dat is Janwillem Blijdorp en wat ik niet wist en met mij een heleboel van die dames niet: hij schrijft boeken! De vraag was dus: hoeveel boeken heeft Janwillem geschreven?

Ik was koud, misschien kwam het daardoor, maar ik maakte er wat flauwe opmerkingen over. Mevrouw 1 dacht 4, mevrouw 2 ging voor 6. En het waren er…. 60!!
Natuurlijk ben ik vandaag gelijk gaan googelen. 60 boeken en een hele website:
http://www.janwillemblijdorp.nl/

Dat ik het gros van die dames niet kende, ala, maar dat ik nooit geweten hebben dat we zo’n groot schrijver in ons midden hadden… tsjonge! Dan bedoel ik wel groot in de zin van: jéminé wat veel boeken, want ik heb er (nog) geen van gelezen. Dat is ook geen wonder, want de meeste zijn kinderboeken, en toen ik die las, waren ze er nog niet.

Het was leuk en zeker voor herhaling vatbaar. Jammer dat ik op die avonden van de Vrouwenkamer meestal aan het lesgeven ben. Maar als ik de kans krijg, dan ben ik er weer bij!

Léia

