Gister zag ik op facebook een filmpje waarin een gezondheids-wetenschapper vertelde dat vlees eten zo ontiegelijk ongezond is. Dat geloof ik best. Dat wil zeggen: ik geloof niet dat vlees op zich zo ongezond is, maar we doen tegenwoordig zulke lelijke dingen met onze dieren en we geven ze zulke rare (chemische) rotzooi, dat ik me voor kan stellen dat je met je stukje vlees een heleboel ongezonde troep binnenkrijgt.

Jaap Frerichs (van eerlijkvlees.nl) vertelde laatst dat mensen die allergisch zijn voor varkensvlees, wel vlees van zijn varkentjes konden eten zonder klachten. Jaap geeft ze namelijk geen enge troep en ze mogen bij hem op de boerderij ook leven als echte varkens.

big van jaap (2).jpg

Desalniettemin was ik wel onder de indruk van het verhaal van deze meneer. Waar je wel niet last van kunt krijgen door dat vlees… Of eigenlijk zou ik moeten zeggen: waar je allemaal geen last van kunt krijgen, mits je dat vleesje zou laten staan…

Nou ben ik erg gevoelig voor dit soort wetenschappelijk onderbouwde beweringen; dat is ook de reden dat ik tegenwoordig nauwelijks nog brood, pasta, rijst en aardappelen eet. Ik las namelijk De Voedselzandloper. Ik heb het onmiddellijk na het lezen weggegeven, maar het was al te laat.

En het is me bepaald niet slecht bekomen. Sinds ik anders eet, kon ik m’n pillen (die ik al jaren slikte – sinds ik Lyme had) laten staan. En het waren rotpillen, want de dokter had me al eens liefjes verteld dat ik er wel een paar jaren eerder door dood zou gaan…

Maar goed. Geen vlees. Dan blijft er toch wel heel weinig over van mijn maaltijd. Die dokter was ook al niet zo van de kaas en de eieren…
Ik denk dat ik maar wat bewuster vlees ga eten. Wat minder, geen troepvlees, en melk drink ik toch al nauwelijks, maar een eitje of een enkel stukje kaas, ja jongens, we moeten toch nog wat kunnen eten, toch?!

Léia

