Ik heb een BK-koekenpan. Een hele fijne. Ik heb hem al jaaaaren. Niet dezelfde, dat wil zeggen wel dezelfde, maar een andere. Die eerste 2 waren op: handvat eraf, gerepareerd, handvat weer eraf, pan zwart. Het was even zoeken, maar ik heb dezelfde pan, maar dan een nieuwe, uiteindelijk weer gevonden. En ik ben er blij mee, al heeft ie één enorm nadeel: hij mag niet in de vaatwasser!

Omdat ik een hekel heb aan afwassen (ik heb tenslotte niet voor niks een vaatwasser), staat die koekenpan meestal op het fornuis te wachten tot ik weer eens een sopje heb gemaakt. Dan is ie al wel afgespoeld hoor, want zodra ik uitgebakken ben, gaat de pan onder de hete kraan en borstel ik hem stevig schoon.

koekepan.jpg

Dat moet hier dus nog gebeuren.

Ik heb ook een zeeppompje. Op dit moment is er iets raars met dat pompje. Als ik er op druk en ik heb mijn hand onder het tuitje, dan vliegt de zeep er met een enorme straal overheen, hopla de gootsteen in. Ik weet het natuurlijk, maar het overkomt me telkens weer.

met zeep.jpg

Vanavond ging ik de resten van mijn kerstrollade verwerken in een heerlijk hapje met ui en champignons enzo. De koekenpan stond op het gasfornuis (te wachten dus) en ik gooide er een flutje olijfolie in. Er steeg een merkwaardig luchtje op uit de pan, maar pas toen ik de uien, de knoflook en het spaanse pepertje stond te bakken, realiseerde ik me dat het een cosmetisch geurtje was. En dat er wellicht wat zeep uit het pompje in de koekenpan was terecht gevlogen….

Ik kon niet anders dan veronderstellen dat ik het luchtje er wel uit ging bakken met de andere ingrediënten. En eigenlijk was dat ook wel zo, het hapje smaakte prima. Lang leve de ketjap, en het pepertje heeft ook goed geholpen.

Maar goed, ik heb dus een koekenpan. Die ik de volgende keer toch iets beter schoonmaak voor ik het gas eronder aansteek…

Léia

