Hebben jullie dat ook wel eens? Dat je naar de TV zit te kijken en als het dan afgelopen is, dan merk je ineens dat je heel dom zit te lachen?

Soms is het vertedering, soms is het gewoon vanwege de lolligheid, soms is het omdat je stiekem een beetje verliefd bent op je filmheld in beeld (alleen al bij het horen van de reclame van Jude Law, van die whiskey weet je wel, begin ik al te spytgniezen).

Spytgniezen, mooi Fries woord. Stond vlak voor grimmitig. Ook zo’n mooi woord. Ik kan niet echt goed Fries spreken, maar sommige Friese woorden vind ik gewoon mooi. Wat spytgniezen precies is, weet ik eigenlijk niet, maar ik denk dat mijn moeder bedoelde dat we heimelijk zaten te gniffelen om iets ondeugends. Dus als ik Jude Law hoor, of zeker als ik hem zie….

jude law.jpg

Lekker dom, en dan geniet ik een beetje van mezelf, omdat ik dat dan weer zo grappig vind..

Léia

