Meestal zie ik zo overdag allemaal dingetjes waar ik blij van word. Natuurlijk ook wel eens iets waar ik dan weer niet zo blij van word (zoals dat de plantsoenendienst heeft besloten het complete plantsoen hier te rooien; misschien kom ik daar later in de week nog even op terug), maar over het algemeen heb ik het liever over blije dingen.

Vandaag was ik in Drachten. In het donker reed ik daar over de rondweg. En wat zie ik daar tot mijn opperste verbazing? Een stelletje hardlopers heeft besloten dat, nu hardlopen blijkbaar zo populair is dat toch zeker iedereen dat wel ziet zitten (of lopen), het tijd wordt om de logistiek ingrijpend te veranderen: The road to the runners!!

Immers, het fietspad loopt zoveel prettiger dan die hobbelige stoep. En de weg is toch zeker breed genoeg? Wij nemen het fietsstrookje, de fietsers kunnen wel om ons heen, iedereen blij, toch?
Behalve dan zeker ikke! Dat fietsstrookje is niks meer dan een smal randje langs de weg en twee hardlopers naast elkaar raken dan al snel het onderbroken streepje dat de scheiding naar het snelverkeer aangeeft. Halve garen!!

lopen donker.jpg

Ik rij daar in het donker, overal op te letten, maar natuurlijk niet op hardlopers die verdorie midden of de f*ckingrijweg lopen!! Dat scheelde maar een haar en dat bedoel ik bijna letterlijk. Voor het minste of geringste krijg je als automobilist een vette bekeuring, maar tegenwoordig is het joggers gewoon toegestaan om midden op de weg te gaan lopen rennen? Moeten er nou werkelijk eerst ongelukken gebeuren voordat het verstand weer terugkeert? Voor sommigen is het dan wel te laat, vrees ik. En je zal toch maar die automobilist wezen die dat op zijn totaal verraste geweten gaat hebben…

Lieve mensen, zo’n flutlichtje om je arm en een paar dure hardloopschoenen geven je nog niet het recht om jouw leven en dat van het overige verkeer zó in gevaar te brengen. Gebruik alsjeblieft je verstand in plaats van je voeten!

Léia

 

