Op donderdag vertel ik altijd over mijn avonturen bij de CNCH (Commerciële NetwerkClub Heerenveen), en vanochtend heb ik zelf een presentatie gehouden over mijn bedrijf, dus daar valt niet zoveel over te zeggen. Maar tijdens de 60 secondenpresentaties mogen de leden ook altijd een zoekvraag stellen.

En vanmorgen vroeg Buurvrouw Durkje (van Buurvrouw Durkjes kaasmakerij) of we allemaal even voor haar uit wilden kijken naar een Stand Pasteur voor 200 liter melk…

durkje.jpg

Nou heb ik thuis even nagezocht of ik dat goed verstaan had, want ter plekke durfde ik dat eigenlijk niet te vragen. Ik heb Durkje namelijk ook al eens in een verhaal onderbroken met de vraag wat biest was. Ja, weet ik veel, ik kom uit de stad…
Ik vergeet nooit meer hoe ze me aankeek met zo’n blik van: Dat bestaat toch niet dat iemand niet weet wat biest is….  Ik heb het later heel voorzichtig aan iemand anders gevraagd, die gelukkig ook op een boerderij bleek te wonen en die heus wel begreep dat wij stadse mensen niks van melk weten, ook al hebben we zelf twee kinderen gezoogd.

Maar Durkje is gek op haar koeien, weet echt alles van melk en lekkere kaas en ze zoekt dus een Stand Pasteur om de melk van haar koeien te kunnen pasteuriseren.

stand pasteur

Ik heb nog nooit van een Stand Pasteur gehoord. Of van enige andere Pasteur dan ook. Nee, dat is niet waar, ik weet natuurlijk van Louis Pasteur, die dat hele proces zijn naam heeft meegegeven immers!

louis pasteur

Mocht er onder mijn lezers of lezeressen nou iemand zitten die een nog een Stand Pasteur van 200 liter op zolder heeft staan… Ik weet er wel iemand voor.

Léia

