Onlangs heb ik me weer verdiept in de kunst van het ontspannen. Niet ontspannen door een lesje yoga, een half uurtje pianospelen, of een breiwerkje oppakken, maar een meer ontspannen leven leiden, een meer ontspannen mens worden, met zo’n relaxte levenshouding.

relaxkikker.jpg

Een tijdje terug was ik bij een lezing en de man die daar sprak, had een heel eenvoudige kijk op het leven. Kijk, zei hij, heb je een probleem? Los het op. Kun je het niet oplossen? Nou, laat het dan maar gaan, want als je er toch niks aan kan doen, dan is het zonde van je energie. Hup, weg met die zorgen, weg probleem. Dus: je hebt een probleem en je kunt het oplossen, mooi, doe dat dan ook. Kun je het niet oplossen, dan heb je ook geen probleem.

Hij zei ook: het is heel simpel, maar eenvoudig is het niet…

Toch is dat wel de basis van een ontspannen leven: maak je niet druk over dingen die je niet kunt veranderen. Vooral dingen uit je verleden, wat voor zin heeft het om je daar nog steeds druk over te maken? Natuurlijk kun je er wel wat van meenemen. Misschien kun je er wat van leren, misschien heb je er wat van opgestoken, misschien neem je je voor om iets nooit weer te doen, of juist wel, maar door blijven malen en mopperen, dat heeft geen enkele zin.

Kijk, daar heb ik wat aan. Niet dat het me altijd zo gemakkelijk lukt, maar ik ben blij dat ik in ieder geval niet verplicht naar de sauna hoef, of me laten masseren, of met iemand in mijn badpak in zo’n bubbelbad gaan zitten. Want dat zijn dingen waarvan ik bij de gedachte alleen al in de stress schiet.

sauna.jpg

Nee, dan hou ik het maar bij mijn breiwerkje. Of lekker mijn eigen douche. Of bed… Dat ga ik nu maar weer eens opzoeken dus. Lekker ontspannen, lekker koese….

Léia

