Gister hoorde ik van een notaris (Ko Beijaard, Hoekstra en partners Sint Nicolaasga) dat er een hoop geld valt te verdienen bij de notaris. De meeste mensen denken dat notarissen duur zijn, maar blijkbaar is het meer een investering…

ko.jpg

Ko Beijaard rekende ons tijdens het trainingsmomentje van de CNCH (je weet wel, Commerciële NetwerkClub Heerenveen) even voor hoe je een smak geld kunt besparen wanneer je op tijd begint je erfenis uit te delen, al is het maar op papier. Besparing van duizenden euro’s aan successierechten en geld dat je niet hoeft af te dragen wanneer je je huis moet verkopen. Volkomen legaal natuurlijk, want hé, Ko is een integere notaris, je moet het alleen even weten. En heel veel mensen weten dat domweg niet.

Nou heb ik niks na te laten, helaas, maar als je een eigen huis hebt (en wie heeft dat nou niet tegenwoordig) dan wordt het toch al heel interessant om even met een notaris te gaan praten.
Nou ken ik lui, die kennen dat verhaal eigenlijk wel, die weten wel dat wanneer hun vader overlijdt, er een groot deel van de erfenis naar de belastingdienst gaat, terwijl het volkomen legaal ook bij de erfgenamen zou kunnen blijven. Maar die vinden het teveel gedoe, of nog erger: ze willen hun ouders niet vragen om nu vast een deel van de erfenis voor hen te reserveren. Alsof die lieve oude mensen, die hun hele leven hard gewerkt hebben voor dat geld, liever hebben dat het na hun dood naar de belasting gaat, dan naar hun eigen kinderen….

Nou, dan heb je wel een heel sociaal hart. Maar het kan. Vreemd, maar het kan.

Als ik wat na te laten heb (wie weet wanneer mijn schip met geld komt binnenzeilen), dan meld ik mij snel even bij Ko. In Sint Nic. Aanrader. Aardige man, denkt met je mee…

Léia

