Vanavond waren we (mijn dochter, mijn zus en ik) even naar Ikea. Een fantastisch oord, zeker ook om Sinterklaaskadootjes te scoren.

Ik meen het serieus, ik ben dol op Ikea. Je kunt die meubelpakketten over het algemeen zelfs in de kleinste autootjes kwijt en elke sufferd met 2 linkerhanden (die dan wel een beetje instructies kan en wil lezen) krijgt de boel in elkaar. Mijn halve inboedel is geloof ik wel afkomstig van de Ikea.

En wat we ook altijd doen als we bij Ikea zijn: even wat eten in het restaurant. En waarom we dat dan doen, dat is me steeds weer een raadsel.
Het menu wijzigt regelmatig en behalve de aloude en alom geroemde Zweedse gehaktballetjes zijn er nu ook Zweedse kipballetjes en vegetarische balletjes. We gingen alle drie voor de kipballetjes…

kipballetjes.jpg

Ik heb Lara achteraf uitgebreid bedankt voor het feit dat zij er 10 bestelde in plaats van de standaard 15 (en dat ik dat dan ook maar had gedaan), want toen de meeste balletjes door onze keelgaten waren gegleden (gegleden ja), vroegen wij ons af waarom ze de kipballetjes hadden geïntroduceerd, aangezien ze exact hetzelfde smaakten als de gehaktballetjes, die eigenlijk ook gewoon naar niks smaken. Ja, naar de pindasaus die er rijkelijk overheen werd gegoten.

Er zat geen groente bij deze schotel. Dat geeft niet, want de groente bij de Ikea-maaltijden is ook altijd een drabbige smakeloze hap. De patatjes, die zijn met flink wat extra zout en mayonaise nog wel weg te krijgen…

Ik hou er niet zo van dat mensen Ikea lopen af te zeiken. De kwaliteit van de meubels is werkelijk prima en ze verkopen maar weinig echt lelijk spul (of het is zo lelijk dat het weer leuk is…). De winkel is inspirerend, fantasievol, gezellig en overzichtelijk ingericht, de website biedt alle informatie die je je maar kunt wensen en de catalogus is een heerlijk bladerboek.
Maar dat restaurant… Zelfs de thee was niet te zuipen, omdat het water veel te lauw was (en dan wil thee domweg niet trekken). En toch trappen we er elke keer weer in.

ikea taart.jpg

Gelukkig is het gebak dan, als toetje, wel weer best lekker!

Léia

