Het moet mij even van het hart: is de afstand Holland – Heerenveen nou echt zoveel groter dan die van Heerenveen naar Holland? En met Holland bedoel ik dan eigenlijk heel Nederland, met uitzondering van de drie noordelijke provincies (Friesland, Groningen, Drenthe, even voor alle duidelijkheid).

Lara heeft zich er al vaak over beklaagd. Als reisleidster maakte ze vaak vrienden in het buitenland en steevast spraken ze dan af elkaar op te zoeken als Lara weer terug zou zijn in Nederland. Lara heeft het vaak gedaan, mensen opgezocht in de paar weken dat ze weer in het land was. Maar als ze vroeg of mensen ook eens bij haar langs wilden komen, dan was dat meestal te ver. Of te veel moeite.

De keren dat ze een feestje had georganiseerd, dat niet doorging omdat de meeste gasten (vaak op het laatste moment) afzeiden, zijn nog net op 1 hand te tellen. Friesland ligt dus blijkbaar verder van Holland dan Holland van Friesland?!

Vandaag heb ik het zelf ook ondervonden. Eigenlijk wist ik het wel, dus als er ergens een groepje bijeen komt, dan ga ik gewoon daar naartoe en vraag ze zelden om bij mij thuis te komen.
We hadden met een clubje vrouwen een afspraak ergens in Noord-Holland. Lara had de auto mee, dus ik zou met het Openbaar Vervoer moeten. Dat is twee uur in de bus zitten (en weer terug) en dan nog opgehaald worden van een station ergens in de buurt, want langs de afgesproken boerderij rijdt geen bus. Dat was zelfs mij te veel.

Ik hou van autorijden, lekker in mijn rijdende huisje, muziekje aan, rij ik zo de afsluitdijk over, geen probleem. Maar in de bus? En dan ook nog weer 2 uur terug! Ik overwoog nog even of ik me af zou melden met een smoesje, maar dat wilde ik die meiden toch ook weer niet aandoen. Een van hen was zo lief om voor te stellen dat ze ook wel bij mij konden komen. Voor haar was een uurtje rijden wel te doen. Maar de anderen haakten meteen af. Helemaal naar Heerenveen? Dat ging niet hoor…

“Ja, nee, daar heb ik m’n zondagmiddag nou voor vrij gehouden”. Ik voelde me gelijk schuldig. Heb ik me daar haar middag verpest omdat ik niet twee uren in de bus wilde zitten…
Misschien had ik toch maar gewoon moeten zeggen dat ik niet zo lekker was…?

Léia

