In de serie: Sinterklaasgedichtjes volgens Léia Smit, volgt hier deel 1: het rijm.

rijm

Sinterklaasgedichtjes horen te rijmen. Niet een beetje, niet iets wat er wat op lijkt, nee: absoluut rijm!
Dat wil zeggen: als de woorden niet vanzelf rijmen, dan láát je ze rijmen.

Bijvoorbeeld in het gedicht van gister:
Dat beest moet eerst maar eens flink poetsen;
zijn bek stinkt erger dan zijn voetsen.

Voetsen moet natuurlijk voeten zijn, maar dat rijmt niet. Voorwaarde is wel dat je nog steeds moet kunnen herkennen wat het woord eigenlijk had moeten wezen.

Wat absoluut niet mag is dat tegenwoordig gehiphopte misrijm. Waar ik me bijvoorbeeld mateloos aan heb lopen ergeren: Bagagedrager van Gers Pardoel.

Uh ik ken je nog niet maar je lijkt op Barbie
En het zou kunnen liggen aan die 5 Bacardi
Maar ik denk dat het ligt aan je mooie face,
aan die mooie en o zo grote reet
En ik hoop dat je past op mn bagagedrager,
want ik heb een nieuwe fiets, ik ben een ragemaker
En ik zet die trend, skip die trend,
spring maar op mn meidenfiets we gaan naar huis toe samen.
Onderweg vertelde ik wat je van mij wil horen
je zat aan de bar en wilde scoren,
ben gevallen voor je ogen en je sexy stijl,
je lijkt de vrouwelijke Gerssie wel,
en de volgende morgen en het was niet te geloven,
die chick die was weg en had me voor gelogen,
en ik had dr nog wel zo lekker genomen,
maar eindstand ze had me fiets gestolen

Barbie rijmt niet op Bacardi, face rijmt niet op reet, bagagedrager rijmt niet op ragemaker en ook niet op samen (als dat al de bedoeling was), stijl rijmt niet op wel en geloven niet op gelogen niet op genomen en niet op gestolen.
Het enige dat rijmt is horen en scoren.

Het ergste is dat het wel moet lijken alsof het rijmt. Wat een flut!
Dat mag dus absoluut niet bij Sinterklaasgedichtjes. Jij bent de baas en je zorgt er gewoon voor dat het rijmt. Ook al moet je soms wel een beetje smokkelen.

Morgen deel 2
van juffrouw Lé

Tot slot nog een voorbeeldje uit mijn archief van 2004

Lieve R,

Weet je wat er kan gebeuren
als je veel te weinig eet?
In je botten komen scheuren
in je vlees een diepe sneet
en om dit niet te vergeten
voor’t geval je’t nog niet wist
blijf vooral voldoende eten
of je ligt zó in je kist

De Sint

