En natuurlijk zit iedereen nu te wachten op de foto van mijn nieuwe vloerkleed, maar nee, Lara is nog niet klaar met de herschikking en het kleed mag pas op de vloer als de rommel aan de kant is en de vloer helemaal schoon. Als het zover is, dan merken jullie het vanzelf.

Misschien moeten we ook nog even wachten op de nieuwe bekleding van de bank, want het kleed staat hier nu naast me (nog als rol) en het is toch niet zo’n neutrale kleur als ik had bedacht…

Lara wil graag dat ik de ouwe trapnaaimachine van mijn moeder naar de vuilstort breng. Maar dat gaat me toch echt aan het hart. Ja, ik weet wel dat ik er eigenlijk geen ruimte voor heb en dat het ding een loodzware sta-in-de-weg is, maar toch, ik kan het domweg niet over mijn hart verkrijgen om zo’n stuk vakmanschap, zo’n belangrijk stuk vorming uit mijn jeugd, zo’n stuk nostalgie, zomaar bij de straat te zetten. Te bedenken dat ie dan in zo’n verscheurbak, zo’n gruwelijke alleskapotmaker, zo’n stampende, razende, kolkende, briesende vernietiger, terechtkomt. Dat kan toch niet mensen?

Gelukkig was ik vanavond bij een collega van de handwerkvereniging (we hebben de naaivereniging vanavond omgedoopt tot een handwerkvereniging, omdat we dan ook gezellig een uurtje kunnen gaan zitten breien als we de naaimachine niet mee hebben op de fiets) en zij had ook allerlei ‘dingen’ in huis. Gewoon, spullen in de kast, stapeltjes, tafels met van alles erop, doosjes onder het bureau. En dit is een hele keurige mevrouw! Wat een heerlijkheid, ik ben heus niet de enige die het fijn vindt om dierbare dingen te bewaren en die niet gelijk alles maar in de container mietert omdat ze er even een jaartje niet naar omgekeken heeft…!

Hah! Ik vind het vreselijk om dingen zomaar weg te gooien. En ik heb zojuist besloten dat dat mag van mij. Als ik dat graag wil, dan mag ik alles bewaren van mij. En als ik straks dood ben, dan gooien jullie maar fijn alles weg; dan heb ik er geen last meer van. Alhoewel, ik zal even een briefje in mijn sterfdoosje doen, dat ik graag wil dat mijn spulletjes naar de kringloop gaan. Er zijn vast wel mensen die het net als ik gewoon fijn vinden om leuke spulletjes in hun huis te hebben.

Want weggooien, dat blijf ik zonde vinden, zelfs nadat ik zelf dan al weggegooid ben…

Léia

