Soms vraag ik me wel eens af of het niet een goed idee zou zijn om ook eens te gaan vloggen. Je weet wel, niet schrijven, maar een videofilmpje maken. Misschien is het wel makkelijker om even snel een videootje te maken in plaats van al die woorden bij elkaar te zoeken en een keer of zes te herschrijven…

Ik ken wel iemand die mij bijna elke week een nieuwsbrief stuurt met een videofilmpje, waarin ze dan het een en ander uitlegt en laat zien. Heel leerzaam, maar als ik eerlijk ben, van goeie kwaliteit zijn die filmpjes zeker niet en erg charmant komt deze overigens heel aardige dame ook niet over…

Vanavond kwam ik weer iemand tegen die vlogt. Over handwerken. Ik weet niet of ik het daar wel eens over heb gehad, maar ik zou heel graag wat vaker willen handwerken. Och had ik maar wat meer tijd… Waarom ben ik niet gewoon getrouwd met een vent met een goeie baan, dan hield ik nu het huis een beetje schoon en zat de halve dag te borduren of te breien!

breiende vrouw

Nee, niet als luie huisvrouw; ik had vast en zeker een leuk webwinkeltje. Ik zou dan misschien wel die mooie handwerkpakketten maken waar ik van droom, of hele bijzondere meubeltjes. Maar dat zit er nu (nog) niet in. Misschien als ik met pensioen ben en dat duurt nog een jaar of tien.

oude breimevrouw

Kom, even weer terug naar die handwerkvlogmevrouw. Haar vlog had een heel onaantrekkelijke titel. Nog net niet zo onaantrekkelijk dat ik het me nog kan herinneren, maar wel fout in ieder geval. En dan zit zo’n mevrouw een uiterst saai verhaal te houden, met wat spulletjes (een protje geverfd en gekamd garen dat je reuzefijn kunt spinnen (spinnen ja), een boek over breien in het rond en een weggeefdoosje dat ze een giveaway noemde), die ze op het juiste moment heel onflatteus onder de cameraneus drukte.
Vast heel goed bedoeld, maar ik kan me voorstellen dat mensen die haar vlog per ongeluk hebben gezien, en nét van plan waren om ook eens te gaan handwerken, nu onmiddellijk afhaken. Juist op het moment dat haken en breien weer helemaal ‘in’ is, iedereen weer fijne zelfgebreide sokken draagt en je geen woningdecoratiewinkeltje binnen kan lopen of er liggen gebreide kussens, plaids, poefen, hockers en krukjes, komt er zo’n (zelfgesponnen) muts langs met een vlog.

fair isle

Ik geef het nog een kans. Vrijdag en zaterdag zijn de brei- en haakdagen in Zwolle en vrijdag kun je mij daar de hele dag rond zien hangen. Ik hoef niks te kopen (wat ik overigens dan wel weer van plan ben), maar alleen maar tussen al die wolletjes en gebreide en gehaakte spulletjes en workshops: kantbreien, tweekleurige patentsteek, tunisch haken, schaduwbreien, bikini haken, (ja jonge er bestaat een ongelooflijk fascinerende brei- en haakwereld), daar kan ik toch zo ongelooflijk van genieten.

Eerst een dagje dierentuin (met nijlpaarden) en nu ook nog een dagje wolletjes voelen. Wat een heerlijke vakantie!

Léia

