Een tijdje terug heb ik meegedaan aan de voorrondes van het programma Slimmeriquen. Ik had me per ongeluk opgegeven, omdat ik een zwak heb voor testjes. En ik deed per ongeluk het toelatingstestje voor het programma.

Ik heb het trouwens helemaal niet slecht gedaan hoor, ik zat bij de laatste 10. Niet goed genoeg, want alleen de beste 3 deden mee aan het programma. Wel konden wij ons nog opgeven voor de proefprogramma’s. Voor ze de echte opnames gaan doen, proberen ze eerst verschillende mogelijkheden uit. Mag iedereen de vraag beantwoorden, of stellen we de vragen per leeftijdsgroep; moet je 60 dingen in volgorde uit je hoofd leren, in een combinatie van 2 of van 3 dingen, of is dat teveel; geven we van tevoren een onderwerp voor de presentatie of mogen ze zelf kiezen? Dat soort dingen.

Dat was heel leuk om te doen en ook die proefprogramma’s stonden onder leiding van de Mensa. De Mensa is de club van slimme mensen. Omdat ik er alleen naartoe was gegaan, had ik al snel contact gemaakt met de mevrouw die de vragen had opgesteld. We hadden een leuk gesprek en ze vond dat ik ook lid moest worden van de club.

mensa

Nou moet ik je vertellen dat ik zelf nooit het gevoel heb gehad dat ik dom was (ik doe wel eens iets niet al te snuggers, maar dan ben je nog niet dom, dan ben je gewoon mens), maar ik heb mijn hele leven nooit het gevoel gehad dat ik echt slim was. Eén ding is wel zeker: zo heeft nog nooit iemand mij behandeld. En gelukkig maar. De gedachte dat ik lid zou kunnen worden van de Mensa is dus ook in mijn hele, inmiddels meer dan een halve eeuw lange leven, nog nooit in mij opgekomen.

Maar door die mevrouw ben ik toch maar even langs de Mensa-website gegaan. Daar is een test die je moet halen om de échte test te mogen doen. En het heeft geloof ik wel een jaar geduurd, maar vandaag was dus de grote dag: de toelatingstest. Drie uur lang vragen beantwoorden. Taalvragen, rekenvragen, algemene kennisvragen, ruimtelijk inzichtvragen, logicavragen. Ongelogen honderden vragen. Ik ben bekaf!!

Het begon wel leuk, ging best goed (het begon met taaldingetjes, dat ligt me ook wel), maar na de pauze… Ik denk niet dat ik bij de club mag, en dat geeft ook niet, het feit dat ik mee heb mogen doen met de test vond ik al een hele bijzondere ervaring.  Stel dat ik geslaagd ben voor deze test, ga ik dan ook lid worden?

Ik weet het nog niet, maar ik laat het jullie weten.

Léia

