Breek me de bek niet open over banken…

Als je geld nodig hebt, dan moet je tegenwoordig vooral niet bij een bank zijn, want die geven je niks en als je geld wilt sparen, dan moet je vooral ook niet naar een bank, want rente krijg je niet of nauwelijks. In ieder geval nooit genoeg om de inflatie bij te houden, dus kun je je geld maar beter gewoon uitgeven of tegen een hogere rente uitlenen aan iemand die van een bank geen cent krijgt, maar die er wel een winstgevend plan voor heeft.

Want om geld te kunnen maken, heb je nou eenmaal geld nodig. Investeren heet dat. Mensen die veel geld hebben en dus ook nog een beetje risico kunnen lopen (want ze hebben immers toch geld genoeg), die kunnen dus per definitie het meeste geld verdienen. Mensen die minder geld hebben en dus weinig risico kunnen lopen (waar over het algemeen wel het meeste mee te verdienen valt), daar schiet het weinig op.

Ik ben een andere categorie: ik heb niks en dus heb ik ook niks te verliezen. In principe loop je dan ook geen risico.

Maar goed, op deze manier prijzen die stomme banken zichzelf dus wel volledig uit de markt. En dus verdienen ze ook niks meer. Want als jij je geld op de bank zet, dan gaan zij daar fijn mee speculeren en veel geld verdienen. Wat ze overigens dan wel direct weer meegeven aan de een of andere malafide directeur, die met een diamanten handdruk (zodat ie nooit weer een poot hoeft uit te steken) uit het bedrijf moet worden verwijderd. Wat een bespottelijke wereld!
En als je er geen geld meer kunt lenen (waar ze dan altijd nog een leuke rente over berekenen), dan verdienen ze daar ook al niks meer aan je.

Hoe komen banken dan nu aan geld? Nou, om te beginnen betaal je natuurlijk wel een flinke grijpstuiver aan rente als je even rood staat. En als ondernemer moet je ook flink dokken voor elke handeling die je verricht. Ja, dat weten de meeste niet-ondernemers misschien wel niet, maar als je geld stort, of opneemt, of een rekeningetje betaalt, voor elke handeling die je ZELF moet verrichten overigens, moet je de bank een bedrag betalen. En dat kan flink in de papieren lopen elke maand.

En nu heb ik nog wat ontdekt. De een of andere slordige club had alweer het abonnementsgeld automatisch van mijn rekening laten afschrijven. Dat viel mij direct op, want diezelfde lui hadden een paar maanden geleden al een raar briefje gestuurd dat ik niet betaald zou hebben, maar dat was zeker niet het geval en daar heb ik ze toen ook even over gemaild. Bij hen vliegt de tijd blijkbaar om, want tussen juni en oktober zit bij mij in ieder geval nog geen heel jaar.
En dus ik wilde dat bedrag storneren.

Bij de bank houden ze niet zo van storneren. Hoe je dat moet doen staat in ieder geval niet bij de normale aanwijzingen voor gebruik, maar als je bij zoeken ‘storneren’ invult, dan vind je uiteindelijk toch wel wat je wilt weten. Moet je natuurlijk wel weten dat terugboeken ook inderdaad storneren heet.
Nu hebben ze bij de ABN-AMRO een paar trutfilmpjes op de site gezet, voor mensen die het blijkbaar allemaal niet zo goed begrijpen, en eentje ging over foutieve afschrijvingen. Ik hoefde niet een filmpje, ik wilde gewoon weten hoe ik dat bedrag terug kon laten boeken, maar ik keek toch even. Wat blijkt? Je wordt geacht (weer) ZELF even contact op te nemen met het bedrijf dat teveel heeft afgeschreven en als die dan niet van plan zijn om hun fout te herstellen, dán kun je de bank vragen om het geld voor je terug te halen. Dat doet de bank natuurlijk niet zomaar, die gaan onderzoeken of de incasso inderdaad onterecht was en als ze daar geen bewijs van kunnen vinden, dan ben je niet alleen je centen kwijt, maar dan moet je ook nog eens € 25,00 (VIJFENTWINTIG EURO) betalen aan de bank. Blijkbaar omdat je een sufferd bent.

En die € 25,00 die schrijven ze dan natuurlijk wel even automatisch af. En hopelijk maar één keer, want anders kan je nog een keer…

Eigenlijk vind ik het zo schandelijk, dat ik ernstig overweeg om over te stappen naar een andere bank. Alleen zegt iets tegen mij dat het waarschijnlijk bij een andere bank ook gewoon zo’n zootje is. En anders worden ze binnenkort toch wel weer opgevreten door zo’n grote jongen en ben je alsnog weer terug bij je ouwe bank.

Ik vond overigens wel het knopje “terugboeken” en tot mijn verbazing werd het geld niet onmiddellijk teruggezet op mijn rekening. Dus ging ik nog eens kijken bij die incasso en nu staat daarbij dat ik een verzoek heb ingediend… Ik heb helemaal geen verzoek ingediend, ik wil gewoon mijn onterecht afgeschreven abonnementsgeld terug! Maar als die bank nu gaat menen dat ze mij € 25,00 in rekening kunnen brengen, dan ben ik weg. Hier om de hoek zit een aardig bankje. Een Regiobank. Laat ik daar maar eens binnenlopen…

Léia

