En eerlijk gezegd vind ik dat niet zo’n heel groot probleem. Kouder heeft veel voordelen. Zo kun je lekker veel kleren aan en hoe meer kleren, hoe meer je eronder kunt verstoppen. En als je toch nog eens een onverwachte opvlieger hebt (wanneer houdt dat in vredesnaam eens op?) dan kun je makkelijk een laagje afpellen. Probeer dat maar eens in de zomer, dan valt er weinig te pellen met alleen maar een T-shirtje aan.

Maar dat het zo vroeg en tot zo laat donker is, dat is pas vervelend. ’s Morgens opstaan als het nog donker is, dat heeft er wel eens toe geleid dat ik op m’n werk aankwam met een hele verkeerde broek aan. In het donker kan ik kleuren bijna niet meer onderscheiden. De hele dag stond ik met de meest clowneske kleurencombinatie voor de klas les te geven.

En ik heb ook heel erg het gevoel dat je gewoon in je bed hoort te liggen als het nog zo donker is ’s morgens. Opstaan is niet mijn sterkste punt en al helemaal niet in het donker!

Dat het ’s avonds wat eerder donker is, dat maakt me dan weer niet zoveel uit. Al is de eerste dag dat je na je werk naar huis kunt rijden zonder je lichten aan te doen, wel altijd een feestje waard. Want na die donkere, koude maanden zijn we dan ook wel weer toe aan een beetje zon en lange dagen. Maar nu is het nog leuk. Breiwerkje, haakwerkje, borduurwerkje, of gewoon lekker een filmpje kijken. Lekker stamppot of snert. Winterkost is toch ook veel lekkerder dan sla? En je kunt er veel te veel van eten, want onder die dikke trui valt dat niet zo op.

boerenkool met worst

Wij zijn vast begonnen met het wintergevoel. Lekker thee met rum voor het slapen gaan. Daar kun je heerlijk van dromen…

Léia

