Eerder heb ik mijn lezers al eens toevertrouwd dat ik altijd braaf ten minste 2 van die rooie poepzakjes aan de hondenriem geknoopt heb wanneer ik de hond uitlaat, en dat ik die alleen gebruik wanneer de hond op een sociaal onwenselijke plek (zoals midden op de stoep, of ergens waar kindertjes spelen) haar behoefte doet. Meestal kiest ze echter een discreet bosje of een rietkraag uit.

Vanavond liet ik de hond uit en toen hoopte ik toch van harte dat andere mensen er minstens een gelijke moraal op na houden als ik en dat ze hun hond niet zomaar in het gras laten poepen. Niet omdat daar kindertjes spelen, want die zie je hier weinig. Ja, soms een paar jongelui op een bankje die daar een stickie roken. Zeg je dat nog steeds? Een stickie roken? Of lurken ze tegenwoordig alleen nog aan een joint? En ja, dat doen ze zelfs hier in Heerenveen!

Vanwege de kinderen zit ik dus niet in over de poep in het gras, maar vooral vanwege de hondenuitlaters! Het parkje hier wordt namelijk zo slecht onderhouden door de gemeente, dat er na een flinke regenbui domweg niet over het pad te lopen valt. Het is één grote blubberige modderpoel met plassen zo groot dat je er net niet overheen kunt springen. Dan moet je dus over het gras lopen.
Ik heb nog nooit zoveel plezier van mijn rubberlaarzen gehad als de laatste jaren, nu de gemeente geen fluit meer doet aan het openbare groen.

rond huis093

Voorheen hadden we hier schattige steigertjes, waar mijn hondje vanaf sprong als ik zijn bal in het water gooide, waar regelmatig vaders met zoontjes zaten te vissen en waar in de zomer kindjes op zaten te bungelen met de voetjes in het water. Tot ik op een dag door zo’n steigertje heen zakte. Vrij snel had er iemand een rood-wit lint voor gespannen om ongelukken te voorkomen. En terwijl ik nog dacht dat er iemand werd gezocht om het steigertje te repareren, wachtte de gemeente gewoon tot de boel vanzelf in elkaar donderde en de plantsoenendienst de overblijfselen kon verwijderen, Inmiddels zijn alle steigertjes ontmanteld. Net als de bosschages. Alles gerooid en vervangen door gras. Dat paste beter bij het landschap. My ass. Dat is goedkoper in het onderhoud.

IMG_2101

Nee, geen schoonheidsprijzen daar. En wat weg is, komt ook niet snel weer terug. De natuur heeft nogal wat tijd nodig om te herstellen. En wij trouwens ook. Als het park straks helemaal niet meer begaanbaar is, waar zullen we dan onze honden uitlaten? Of een stickie roken? Of wandelen of hengelen of kastanjes zoeken met onze kinderen?
Waarschijnlijk pakken we de laptop of de iPad voor een spelletje en de hond… maar even in de achtertuin?

Léia

