Sado-masochisme is uit, Social Media is hip: SM = Social Media.

Een poosje terug kreeg ik van mijn dochter een berichtje met een link: http://www.mcdid.nl/2015/08/12/omslagdoek-haken-2/,
Dan kom je bij deze mevrouw:

omslagdoek

Mijn dochter houdt helemaal niet zo van haken, maar deze omslagdoek vond ze wel heel erg leuk. Prima, ze is bijna jarig en het leek me wel een goed plan om zo’n doek voor haar te haken. Dus ik zocht onlangs die link weer even op en wat zie ik? MCDID had een tweede blog gepost. Haar facebookfoto was erg enthousiast ontvangen. Erg enthousiast.
205.507 mensen hadden haar bericht gezien en ze had bijna 2000 reacties gekregen! Vooral van mensen die haar vragen stelden over het patroon van de sjaal. 2000! Het arme kind heeft een FAQ gemaakt om de meest gestelde vragen te kunnen beantwoorden!

Maar goed, Ze had de sjaal gemaakt van garen van de Zeeman. Nou werkt zo’n patroon het beste als je hetzelfde garen gebruikt en gebruik je ander garen, dan krijg je een ander effect. Dan zou ik dus het risico lopen dat Lara mijn product helemaal niet leuk zou vinden, omdat het niet hetzelfde is als wat zij had uitgezocht…
Dus ik ging naar de Zeeman. Geen bolletje roze meer te bekennen. Nou ja, vooruit, blauw is ook wel leuk. Maar daarvan lagen er nog maar drie en dat is niet genoeg. Ik ging een juffrouw vragen of ze misschien nog ergens een paar van die blauwen had liggen en ik ga niet vertellen hoe dat ging, maar hoewel er dózen vol vers aangekomen garen klaar stonden, wist ze zeker dat mijn garen daar niet tussen zat. Ach skiet, dacht ik, ik ga wel even naar Oenema. Die heeft tenminste goed garen. Maar eerlijk gezegd kon ik daar niet slagen. Waarom niet? Er klopte iets helemaal niet aan dat Zeeman-garen. Het heette geschikt voor pennen 7-8, maar MCDID had een haaknaald nummer 4 gebruikt. De looplengte was maar liefst 170 m per 100 gram. Heel erg bijzonder voor zulk dik garen… Oenema had dus ook niks wat daar een beetje op leek. Ik heb nog wel iets geprobeerd, maar nee, dat was het echt niet.

foto

Hé, idee, de Zeeman heeft vast ook een webshop. Jazeker, maar ook daar was geen draadje roze te bekennen en van de blauwen waren nog maar 2 bolletjes, net als van de groenen. En nadat ik een uurtje in andere wolwebwinkels had zitten zoeken, waren ook die verdwenen!!

Dan moet ik maar even naar Ajoure in Joure, leek me een goed plan. Daar hebben ze zoooveel garen! Maar, dacht ik, misschien hebben ze in Joure wel een Zeeman die niet zo druk bezocht wordt. En dat was zo. Maar ook daar hadden ze maar 5 bolletjes, dus ik snelde terug naar Heerenveen en jaaaa, daar lagen nog 2, dus bij elkaar moet het lukken.

Maar lieve hemel! De hele Zeeman is leeggekocht, omdat Maris (zo heet MCDID) een omslagdoek heeft gehaakt en op facebook heeft gezet. En wat doet de Zeeman ermee? Helemaal niks. Die dames in de winkel interesseert het al zo geen flikker en daar op kantoor denkt blijkbaar ook niemand daarover na. Ik denk ook dat Maris, die toch minstens een kadootje van de Zeeman verdiend heeft, geen idee heeft hoeveel omzet ze daar even heeft gegenereerd met haar facebookfotootje.

En zouden andere breiwolfabrikanten dit wel in de gaten hebben? Die moeten natuurlijk onmiddellijk Maris gaan vragen of ze even wil zeggen dat zij een garen hebben dat heel goed dat van de Zeeman kan vervangen.
Grappig dat mensen handenvol geld betalen om reclame te maken voor een product en soms gaat het ‘per ongeluk’ helemaal vanzelf. En soms laten ze daar een reusachtige kans liggen.

foto
Nou ja, ik ben al lekker op weg. Dat lukt nog wel voor haar verjaardag. Alleen jammer dat ze dan niet hier is…

Léia

