Het is jullie ongetwijfeld opgevallen dat ik gisteravond niet meer een stukje heb geschreven. Vanmorgen heb ik het snel goed proberen te maken, en ik had ook een goed excuus: gisteravond hebben we twee vloertjes gelegd bij mijn zoon en zijn vriendin in hun nieuwe huis. Eén uur thuis en vanmorgen zes uur weer op, dus ik had vannacht gewoon geen moed meer.

Het was ook een stevige klus. Niet eens zozeer al die vierkante meters laminaat, maar om te beginnen de strijd om het patroon. Silvana, Jana en ik hebben wel vaker laminaat gelegd en wij leggen van links boven naar rechts boven, laatste plank afkorten en dan de volgende baan beginnen met het afgezaagde stuk. Fantastisch systeem: nauwelijks afval, gaat lekker vlot. Maar Masha, mijn zoon, had van iemand gehoord en ook nog ergens gelezen, dat de naden van de planken precies 20 cm uit elkaar moesten liggen. Niet 30, niet 40, nee, precies 20. En Masha is een perfectionist, het moet wel goed! En dus gingen wij nou niet zijn vloer verpesten met zomaar wat leggen in ‘wild verband’.

Wild verband wil zeggen, volgens mijn zus, dat de planken niet volgens een vast patroon worden gelegd, maar net zoals het uitkomt. En ze heeft er een variatie op verzonnen: ‘dubbel wild’. Dan heb je twee beginstukken, dus terwijl eentje de laatste plank op maat maakt, is de ander al begonnen met de volgende rij. Dan zit er werkelijk weinig logica meer in  de plek waar de naden komen. Het enige waar je goed op moet letten, volgens ons dames, is dat de naden niet te dicht bij elkaar komen. Oké, 20 centimeter, prima. En er was geen haar op onze drie hoofden die dat exact-20-centimeter-idee van mijn zoon van plan was uit te gaan voeren.

Jana weigerde omdat het natuurlijk ongelooflijk veel tijd ging kosten als we alle beginplanken exact op maat moesten gaan zagen, ik omdat ik het doodzonde vond van al dat afval en Silvana omdat ze er domweg het nut niet van inzag.
Ik riep dat het een verkooptruc was om meer planken te verkopen, Jana geloofde het niet en wilde bewijzen zien en Silvana wilde gewoon beginnen. Jana won. De Ipad werd geraadpleegd, zonder succes, en de pakken werden opengemaakt om een instructie te voorschijn te toveren. Daar werd het niet gemakkelijker op, want deze instructie was helemaal niet duidelijk en waarschijnlijk ook op een dubbel wild-systeem geënt. want zij begonnen de tweede baan met een stuk van 40 centimeter….

Masha helemaal in de stress. Véértig centimeter?! Wat nou veertig centimeter! Gelukkig kwam zijn maatje ook helpen en volgens Masha was hij degene die met het 20 centimeterverhaal was gekomen. Maar deze Jaap haalde zijn schouders op: neuh, het moest een stukje… niet te kort…
Uiteindelijk kregen wij, de vrouwen, toestemming om in de slaapkamer het laminaat te gaan leggen op onze manier. En terwijl de slaapkamervloer in no time werd belegd, hadden de mannen beneden de ondervloer geplakt en aandachtig de planken bestudeerd.

Gelukkig was de slaapkamervloer overtuigend genoeg en konden we beneden los. Dubbel wild. Leuk hè, dubbel wild. Mijn zus bedenkt altijd van die grappige woorden. Weet je nog van de mannenpoeper? En gister had ze het over een humaan. Ze bedoelde een humanist, maar… omdat ik ooit een Kretenzer heer op leeftijd ‘een ouwe Kreet’ had genoemd, vond zij het gerechtvaardigd om te spreken over een humaan.

foto

Nee, we gaan niet naar Disneyland. Maar ik heb bij de AH vanavond pap gehamsterd en ik wou het toch even proberen.

Lekker, huupsupengottenbrij…

Léia

