Het schijnt dat je twee soorten mensen hebt. Mensen die van douchen houden en mensen die het heerlijk vinden om in een bad te gaan liggen.

Ik hoor bij de eerste categorie. Mij doe je echt geen plezier met een bad. Eerst is een bad loeiheet. Je wordt bijna levend gekookt, maar ja, het water koelt ook weer snel af, dus je moet er wel zo warm mogelijk in. Als je hele vel rood en verschrompeld is en je eindelijk de temperatuur van het water verdraaglijk vindt, kun je misschien wel vijf minuten ‘genieten’, want daarna wordt het al snel te koud. Moet je er weer heet water bij doen. Of je schuim is allemaal verdwenen en dan is er niks aan in bad. Dus moet je opnieuw schuimen.

En al die tijd lig ik me af te vragen of er niet iets nuttigers is wat ik op dat moment zou kunnen doen.

tomjerrydouche

Ik ben een doucher. Heerlijk dat warme water, dat langs je lijf stroomt. Dat water dat je schouders zo prettig kan masseren en je bloed weer lekker laat borrelen. En wel met bubbels in je spons, maar die spoel je er net zo vlot weer af. En dan ben je lekker schoon, je stapt er zo onder weg (niet dat gevaarlijke gekrabbel om uit een badkuip te komen), afdrogen, klaar.

Ik voel me dan weer lekker schoon en fris. Ik ben ook echt een ochtenddoucher: als m’n bloed weer borrelt en ik helemaal wakker ben geregend, kan ik de dag weer aan.

Als ik uit bad stap, ben ik doodmoe. Het schijnt dan ook goed te werken om ’s avonds voor het naar bed gaan ‘even’ in een bad te gaan liggen. Nou, ik heb de hele dag staan behangen, ik ben dood- en doodop, ik zit onder de kriebelende glasvezeltjes en m’n haar staat stijf van de behangplaksel. En ik ga lekker even onder de douche, en dan onder de wol. En zeker weten val ik binnen 5 minuten in slaap. Daar heb ik helemaal geen bad voor nodig. Waarschijnlijk zou ik daar zelfs in slaap in vallen en dan een half uurtje later bibberend van de kou wakker worden.

Toch hebben miljoenen mensen een bad. Er zal dus ook wel iets prettigs aan zijn. Voor anderen..
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar wat dan. En voorlopig ga ik weer gewoon even staan genieten onder mijn eigen warme regenbuitje. Welterusten allemaal,

Léia

