Vandaag heb ik een kastje en een bureau in elkaar gezet. Van Ikea, dus niet een heel bijzondere prestatie. Dagelijks zetten duizenden, misschien wel miljoenen mensen, meubeltjes van Ikea in elkaar en waarschijnlijk zitten daar veel ingewikkelder produktsels bij dan mijn bureautje.

foto

En het is helemaal niet moeilijk. Als je een beetje tekeningen kunt lezen, en lezen dat kan ik wel, dan is het zeker te doen. Je moet vooraf even alle schroefjes en deuveltjes en spijkertjes, scharniertjes, moertjes, pieveltjes, snippeltjes en vooral: de imbussleutels sorteren. En dan is het een fluitje van een cent. Oh ja, soms heb je ook een schroevendraaier en een hamer nodig.

Even kijken in de gereedschapskist. Niks mooie schroevendraaiersetjes, maar dat geeft niet, ik ben allang blij dat ik zowel een gewone platte, als een kruiskopschroevendraaier kan vinden, ook al zitten ze dan onder de verf en lijken ze wat afgestompt. En dan nog even de hamer…

Ik heb niet echt veel vriendjes gehad. Sinds mijn echtscheiding dan. En omdat ik zo’n zelfstandige doe-het-zelfmoeder ben, heb ik altijd een goedgevulde gereedschapskist. Ik weet wat een striptang is en ik heb ook een baco-sleutel. Ik kan niet alleen goed behangen, gordijnen naaien en vloertjes leggen, maar ik heb ook telefoons aangelegd (toen die dingen nog niet snoerloos waren), lampen opgehangen en natuurlijk: Ikea-meubels in elkaar getimmerd. Ik heb een boormachine, een decoupeerzaag en een schuurmachine. En mannen vinden dat vreemd.

Met als gevolg dat, als de liefde is bekoeld en de vriendjes toch liever het hazenpad kiezen, mijn halve gereedschapskist leeg is. Want “Die schroevendraaier zal wel van mij zijn en die zaag ook en die moersleutels en ook… ja hoor, die klauwhamer”. De laatste keer was het trouwens vooral tuingereedschap dat ik miste; ik heb een nieuwe schep, een nieuwe snoeischaar en een nieuwe heggenschaar moeten kopen. Oh ja, en een klauwhamer.

Omdat ik er niet van hou dat je zaag na drie weken verroest blijkt te zijn, de kop van je hamer om je oren vliegt bij de eerste de beste ferme klap en dat precies dat ene moersleuteltje dat jij nodig hebt, ontbreekt in je gammele doosje, koop ik goed spul. Zo ook mijn nieuwe hamer. De AEG onder de hamers. Niet zo duur als een Miele, maar wel van goede kwaliteit.

Nu was ik met mijn laatste vriend nog wel bevriend en omdat hij nog wel eens een klusje deed, hier of daar, rommelde hij ook nog regelmatig door mijn gereedschapskist. En dus, toen ik vandaag mijn hamer wilde gebruiken voor het kastje…  Nee hè, de meisjeshamer…

foto
Mijn mazzel is dat mannen het verrekken met zo’n klein hamertje-tik-hamertje te gaan timmeren. Dus die laten ze dan nog wel voor me liggen. Die zal ook wel van mij zijn immers, zo’n meisjeshamer… Ja, die is ook van mij, MAAR IK TIMMER OOK LIEVER MET EEN GEWONE HAMER!!

Het bureautje is gelukt. En binnenkort ga ik wel weer eens langs bij de Gamma. Voor weer een nieuwe hamer. Een echte. En ik neem ook een slotje mee. Voor op mijn gereedschapskist. Ik ben er klaar mee. Met mannen ook. De groeten.

Léia

