Ik hoorde het vanavond weer een paar keer op de TV: Het is weer tijd! (Waarvoor is het tijd?)  Het is weer tijd om JA te zeggen!

Oké, het is reclame voor Disneyland Parijs. Ik vind het een stomme reclame. Het is weer tijd om ja te zeggen en blijkbaar heeft dan de hele familie in de gaten dat je naar Parijs gaat. Nou, dat zijn andere families dan die van mij, want al gaf ik mijn kinderen 50 kansen om te raden, als ik met stroop JA op de huupsupengottenbrij zou schrijven, zouden ze never nooit niet vermoeden dat ik kaartjes naar Disneyland had gekocht.

Huupsupengottenbrij is overigens hoe wij karnemelksegortpap thuis noemden. Het blijken de eerste woorden van een liedje:

Hup! sûpen groattenbrij en ik sil dy wol krije!
Hup! sûpen groattenbrij en krije sil ik dij!

Maar even los van de pap: misschien is het wel tijd om JA te zeggen. De zomer is geweest, we zijn weer helemaal uitgerust en bijgetrokken en dan hebben we de keus: ga je weer terug de sleur in van vóór je vakantie, of ga je voor nieuwe kansen, nieuwe mogelijkheden, nieuwe richtingen en nieuwe uitdagingen (en ja, ik bedoel echt uitdagingen en niet problemen!) ?

Als iemand je een vraag stelt of een voorstel doet, ga je dan ook altijd eerst in de achteruit? “Ik moet eigenlijk…” “Ik kan eigenlijk niet…” “Ik was eigenlijk iets anders van plan…” en als je niet direct een reden bij de hand hebt om moeilijk te doen, ga je er dan ook om lopen zoeken? “Wat gaat dat weer niet kosten…” “Maar ik moet de volgende dag weer vroeg op…” “Ik heb nog zoveel te doen…” blablabla.
Wanneer was de laatste keer dat je spontaan “JA, ik doe mee!” riep, toen iemand je vroeg om mee te gaan, iets leuks te doen, een middagje te komen helpen…? Gewoon JA zeggen en daarna eventuele obstakels uit de weg helpen? Misschien moet je een afspraakje verzetten, misschien een lift regelen, misschien een oppas zoeken voor je hond of je kindje, een kadootje scoren of een nieuw outfitje, maar wat het ook is, als je volmondig JA hebt gezegd, dan zul je zien dat het heus allemaal gaat lukken.

Het is weer tijd om JA te zeggen. Het is altijd tijd om JA te zeggen!

Léia

