Toen ik 3 jaar geleden begon met Mevrouw Smit en ik nog druk bezig was het pand aan de Burgemeester Falkenaweg op te knappen, stapte de bovenbuurvrouw bij mij binnen. Nelleke Breukink, Shiatsu lerares en masseuse.

nelleke

Nelleke had haar praktijk op de zolder en ik was haar al een keertje eerder tegengekomen op de gang. Zeg, zei Nelleke, ik zit bij een netwerkclub hier in Heerenveen, is dat niet ook wat voor jou? Ach weet je, ik zat daar net, je wilt niet gelijk je bovenbuurvrouw tegen je in het harnas jagen, dus ik vertelde enthousiast dat me dat best leuk leek ja.
Ontbijtclub. Oooh. ’s Morgens om kwart voor zeven. OOOOH!! (NEEE dacht ik erbij). Ik zal me daar een beetje gek zijn zeg. Het voordeel van mijn werk is dat ik eigenlijk nooit voor elven hoef te beginnen. Daar staat tegenover dat ik ’s avonds soms tot 10 uur moet doorwerken, maar dat vind ik geen probleem. Ik ben een avondmens, zeker geen ontbijtmens.

Maar Nelleke liet zich niet zomaar afpoeieren. Of ik donderdag meeging. Ja, sprak ik aarzelend, even kijken of ik tijd heb donderdag. Tuurlijk, zei ze, dat was nou juist zo fijn van een ontbijtnetwerk. Negen uur zat iedereen weer achter zijn bureau, of onder de koeien, of op de ladder… Ja, dan ben je even uitgesmoest, dus vooruit maar, de volgende ochtend om kwart voor 7 meldde ik mij in Hotel Heidehof, bij de CNCH, de commerciële netwerkclub Heerenveen. En op een paar donderdagen na (ja, ik heb me inderdaad wel eens verslapen), heb ik daar tot nu toe elke week heerlijk ontbeten. Bij mijn club.

Ik zal het maar eerlijk zeggen: ik ben niet zo goed in netwerken. Zomaar op iemand afstappen, praatje maken, kijken of je iets voor elkaar kunt betekenen… Meestal is het een borrel en wat slap geouwehoer. Maar bij het ontbijt geen borrels en hoewel we het wel heel gezellig hebben, is er geen sprake van slap geouwehoer. Iedere gast of nieuwkomer wordt hartelijk ontvangen en krijgt de gelegenheid om de groep te vertellen waar hij of zij zich mee bezighoudt. En als je een vraag hebt, dan is de kans groot dat er direct iemand is die je een eind op weg kan helpen.

durkje

Een warm bad, noemt Durkje (van kaasboerderij Buurvrouw Durkje) het. Een vriendenclub noem ik het.
Het is de bedoeling dat je regelmatig een gast meeneemt, die dan gratis mee mag ontbijten. Nou heb ik in mijn branche niet veel contact met andere ondernemers (eerst maar even die school afmaken), dus veel gasten heb ik nog niet meegebracht, maar toch kan ik regelmatig iets doen voor de anderen. Het is ook heel fijn dat je mensen kent en vertrouwt, bij wie je je verzekeringen kunt onderbrengen, die een folder voor je kunnen ontwerpen, die fantastisch lekker en verantwoord vlees kunnen leveren, die goddelijk ijs maken of je telefoonabonnementen kunnen optimaliseren.

En hoewel ik nog niet heel veel klandizie heb gehad vanuit de club (je moet maar net kinderen hebben in die leeftijd en die dan ook nog studiebegeleiding nodig hebben…) heeft het me de eerste twee jaar voldoende omzet opgeleverd om m’n contributie van te kunnen betalen. Voor mij is het vooral het contact met de andere ondernemers. Ervaringen delen, advies aan elkaar kunnen vragen, elkaar kunnen helpen met een zoekvraag (ik heb via via dat fantastische bureau gekregen waar ik naar op zoek was!)

IMG_0241

en niet te vergeten de jaarlijkse uitstapjes. Oh heerlijk, binnenkort gaan we weer ontbijtzeilen met Kees Koppenaal (van Klassiek Zeilen.nl).,

kees boot

Als je mij een plezier wilt doen, en vooral ook jezelf, ga dan een keertje met me mee. Toch eerst nog even wat meer weten? http://www.CNCH.nl. Daar sta ik ook bij.

Léia

