Nou, ik kom maar eens even onder mijn steen vandaan…

Ik dacht dat ik aardig meedeed. Ik heb niet één, zelfs niet twee, nee niet eens drie, maar zelfs VIER facebookpagina’s (niet bij te benen hoor, maar goed, je bent oud en je wilt ook meedoen), ik heb een twitteraccount (doe ik niks mee, maar mijn facebookpagina is er naar gelinkt, dus het lijkt soms wel net of ik wat tweets rondstuur), LinkedIn natuurlijk (ook al weken niet naar gekeken) en sinds vorige week wilde ik ook iets gaan doen met Pinterest (ik heb een bord aangemaakt, maar het is me nog niet gelukt om er wat op te pinnen, geen idee wat ik daar nou weer verkeerd doe).

Ik verstuur veel whatsappjes, doe zo nu en dan een spelletje (op dit moment Trivia Crack), heb een dropbox-account, facetime met mijn dochter en heb al les gegeven via Skype. Oh en dan heb ik Spotify, met mijn favoriete lijstjes.

En wat hoor ik nu ineens op de TV? Ja, vreemd genoeg dan wel op de TV? De radio schijnt met uitsterven te worden bedreigd… De radio!! Hoezo? Zijn er dan mensen die niet naar de radio luisteren? Ben ik dan zo ouderwets? TV is leuk, maar er gaan toch bij mij heel wat meer uren radiostroom door. Sterker nog, ondanks al die honderden zenders is er regelmatig niks op TV. Dat wil zeggen: mijn man is klusser, vakantieliefdes, Adam zoekt Eva, son suipen siekenhuis, grenzeloos verliefd, from Russia with love, TV makelaar, Wie is de chef, over de kook, wie bedenkt die rotzooi allemaal? En dan is er altijd nog de radio. En het kan zo gek niet zijn of er is wel een radiozender die precies die muziek draait waar jij voor in de stemming bent. Nou ja, ik luister eigenlijk altijd naar Qmusic, maar daar gaat het niet om.

radio

Het schijnt dat mensen alleen nog maar luisteren naar muziek die ze zelf uitkiezen, op Spotify bijvoorbeeld. Maar hoe weet je nou wat je leuke muziek vindt als je niet meer naar de radio luistert? Of volg je dan alleen nog de muziekjes die je vrienden luisteren, of die Spotify voor je uitgezocht heeft? Nee bedankt! Ik wil mijn lijstjes zelf samenstellen en dat doe ik met muziekjes die ik op de radio heb gehoord. Zodat ik mijn favoriete vrolijke liedjes kan draaien als ik een beetje sip ben, of mijn relaxte Bublétjes als ik de boekhouding doe.

Geen radio meer, ik moet er niet aan denken. Waar komt mijn muziekje dan vandaan als ik ’s avonds ga snoozen? Wie maakt mij dan ’s morgens wakker? Waar moet ik dan onderweg naar luisteren in de auto? En als ik aan het poetsen ben, waar moet ik dan op meezingen? Het idee alleen al dat er geen radio meer zou zijn, daar word ik helemaal onrustig van!

Nee, het kan gewoon niet waar zijn. Over een jaar of 50, als ik wel ongeveer dood ben, dan is radio nog springlevend. Geloof mij maar. Op de TV weten ze van gekkigheid ook niet meer wat ze ons moeten wijsmaken; allemaal TV-gaga…

Léia

