Na de laatste training die ik gevolgd heb bij NTI-NLP in Limmen, ontstond op de laatste dag zomaar uit het niets, het idee om een boekenclubje te beginnen. We besloten om met het groepje ‘Quantumgenezing’ van Deepak Chopra te lezen.

deepak

Nou had ik meneer Chopra laatst eens op televisie gezien, bij Humberto Tan. Een oudere, grijzende, wijze dokter, die volgens mij hele zinnige dingen zei. Tot mijn verbazing las ik de volgende dag allemaal hele lelijke tweets waarin hij voor een oplichter en een charlatan werd uitgemaakt.

Ik was dus wel benieuwd naar dit boek. Nou, ik zal het maar eerlijk zeggen: het ging me ver boven m’n petje.
De essentie heb ik misschien wel gepakt, maar het was me veel te schei- of natuurkundig, of misschien wel biologisch, maar in ieder geval veel te B. Het soort kennis waar ik twee hoofdstukken m’n best voor doe om het te begrijpen, en daarna lees ik er gewoon omheen. Toch was het een boeiend boek; ik heb geen bladzij overgeslagen.

Waar ging het over? Hoe weet je lijf dat je je gesneden hebt en hoe dat gerepareerd moet worden? Hoe weet je lijf precies wat er allemaal moet gebeuren om in 9 maanden een baby’tje in elkaar te draaien en hoe weet je lijf wanneer het tijd is om dat baby’tje naar buiten te werken? Volgens Chopra hebben we een geest die van alles kan bedenken en we hebben een lichaam dat volgens allerlei schei- en natuurkundige principes met cellen en hormonen en allerlei andere stofjes zijn werk doet. Daartussenin zit een kloof en in die kloof bevindt zich de voor ons onzichtbare helende intelligentie. Als er niet al te veel bijzonders aan de hand is, dan weet je lichaam prima wat te doen, maar als het om rare, nieuwe infecties enzo gaat, dan moet je op de een of andere manier die helende intelligentie een handje helpen.

Dat kan door te mediteren en dan in een gevoel van gelukzaligheid te belanden. En dan is er nog een theorie dat alle energie op bepaalde golflengtes beweegt, en dat je door middel van oerklanken de energiestromen, die door ziektes verstoord worden, weer kunt herstellen. Ja, en dan is er ook nog iets met voeding natuurlijk. Je moet geen rotzooi eten, en daar worden we ons inderdaad al steeds bewuster van. Als je geleerd hebt om naar je lichaam te luisteren en je kunt je helende intelligentie aan het werk zetten, dan kun je in principe elke aanval op je gezondheid zelf te lijf gaan.

Overigens is Deepak Chopra helemaal niet tegen de reguliere geneeskunst, maar daar waar medicaties en klinische behandelingen tekort schieten, zou je een poging kunnen wagen met de Ayurveda.
Wel geeft hij aan dat een heleboel medicijnen uiteindelijk meer schade aanrichten dan dat ze goed doen.

Ik weet zeker dat iemand die al die uitleg over kleine deeltjes en minuscule stofjes heeft begrepen, een heel andere conclusie trekt dan ik.
Voor mij persoonlijk is het allemaal wat te wetenschappelijk. Ik denk dat dokter Chopra iets probeert te verklaren dat wellicht helemaal niet te verklaren is. Ik denk dat die kloof de ruimte is die ons verbindt (of niet, als je dat niet wilt) met Hogere Machten in het universum. Als ik denk aan het wonder van de Schepping, aan het wonder van de geboorte, of aan een eventuele wonderbaarlijke genezing, dan denk ik daarbij aan machten en krachten in het universum die sommigen Allah, anderen Brahma of Vishnoe, weer anderen Boeddha en ik en velen met mij God noemen.
Niet een meneer op een troon, met wilde lange haren en een staf in één hand, maar de Schepper van het Alles, die niet alleen de leiding heeft over onze wereld, maar ook over een wereld aan de andere kant van ons bewustzijn (Gene Zijde).

Inmiddels ben ik aan het lezen over HSP. Iets minder ingewikkeld gelukkig, maar tot nu toe nog niet zo boeiend…

Léia

