Elke dag leer je weer wat.

De horecadagen zijn hier in volle gang en vanavond ging Miss Montreal optreden, Daarvoor hebben ze een groot gedeelte van De Markt afgezet met gesloten hekwerken en daarbinnen werd een podium opgebouwd. We hadden een ijsje gegeten met uitzicht op dat afgezette terrein en ik vroeg me af waar nou eigenlijk de ingang was. Ik wilde er even omheen lopen om poolshoogte te nemen en zowaar, aan de achterkant was een opening in de omheining. Waarschijnlijk voor de bandleden, want die waren druk bezig om hun spullen klaar te zetten om te kunnen soundchecken.

Ik vond het wel spannend. “We laten ons van het terrein verwijderen”, sprak ik stoer en we gingen daar even rondneuzen. Er was niet zoveel te zien (al helemaal geen lieden die ons zouden gaan verwijderen…); het podium waar die muzikanten en techneuten aan het rommelen waren, de gesloten kassa, waar je ’s avonds muntjes kon kopen, een bar natuurlijk waar rijkelijk bier zou gaan vloeien en het meest interessant nog: een uitgebreid scala toiletten. Van die gevallen met een soort plasgoten, waar 4 mannen tegelijk omheen kunnen staan te piesen

Plaskruis

(en dan vervolgens nergens hun handen kunnen wassen) en een stuk of wat van die containers waar de damestoiletten in gehuisvest waren en ook… daar komt ie…

de mannenpoepers.

Ja, want volgens mijn zus konden de mannen voor een plasje wel aan die piespalen terecht, maar voor een grote boodschap moeten ook de mannen de toiletcontainer in, naar de mannenpoeper.

Ik zoek nog steeds leuke, gekke Nederlandse uitdrukkingen voor mijn NT2-cursussen, maar deze zet ik nog even op de wachtlijst. Maar wel eentje om te onthouden…. de mannenpoeper….

Léia

PS: de officiële naam voor zo’n openbare pieslocatie is een plaskruis. Ook leuk om te weten, toch?

