Laten we het eens over TV-reclame hebben.

Er is een heleboel reclame op TV waar je je lekker aan kunt ergeren. Omdat het niet reëel is, omdat het overdreven is, omdat het zo stompzinnig is, en een enkele keer omdat het je persoonlijk kwetst. Dat kunnen die reclamemakers dan niet altijd helpen, maar soms raakt het je. Zo vind ik die HG-reclame erg irritant: “HG doet wat het belooft”. Nou, mooi niet! Ik had mijn gootsteen heftig verstopt en ik kocht zo’n dubbele wonder-gootsteenontstopper. Werkt gegarandeerd! En anders krijg je gegarandeerd je geld terug… Dat wilde ik dus maar eens gaan regelen, maar helaas had je dan behalve een kassabon, een paspoort en een waterdicht alibi, ook nog een verklaring nodig van een gediplomeerd ontstopper, die blijkbaar bij de ontstoppersdaad aanwezig had moeten zijn. Niks geld terug dus. HG doet wat het belooft, my ass!

Op dit moment stoor ik me ongelooflijk aan de Albelli-reclame. Natuurlijk, leuk om zo’n fotoboek te maken, moet je altijd doen. Bij Albelli, of bij de Hema, of om mijn part bij Snapfish, maar is het echt nodig om dan te vragen: “En hoe was jouw zomer?”

Nou, om te beginnen was het weer hier niet om naar huis te schrijven, had ik veel werk moeten doen voor mijn Mrs. Smith-project, maar om de een of andere reden is daar niet zo heel veel van terecht gekomen en het enige waar ik nog een beetje trots op terug kan zien, zijn de klusdagen bij mijn zus. En zelfs daar heb ik niet zo verschrikkelijk veel gepresteerd. Elke keer als die mokkel vraagt: “En hoe was jouw zomer?” heb ik de smoor in.

Zou het aantal zelfmoordpogingen na de zomer ook hoger zijn dan normaal? Net als met de Kerst? Al die gezellige kerstfilms, kerstliedjes, kerstreclames; als jouw Kerst er leeg en triest uitziet, terwijl je toch al wat depri bent (want anders had je ook wel wat leuks te doen met de Kerst), dan kan ik me best voorstellen dat je daardoor over het randje kiepert.

Reclames worden toch allemaal gescand door de reclamecode-commissie? Tegenwoordig wordt er niet meer gerookt in reclames, je ziet zelden iets te bloots, hoort nooit iemand lekker kwaad zijn of een potje stevig vloeken en zelfs de condoomreclame oogt nog zedelijk. Waarom is er dan niemand die er een beetje op let of eenzame of armlastige zielen niet al teveel gepijnigd worden?

Maar ja, ik snap het ook wel hoor. Dan krijg je natuurlijk ook een groepje dat zich stoort aan slechte teksten, aan dieren die ingezet worden met irritante kinderen, aan vrouwen die alleen kunnen koken met kant-en-klare braadzakken of pakjes en zakjes met poeiertjes voor mixjes en sausjes, aan mannen die te onhandig zijn in het huishouden en zelfs nog niet een pak soep kunnen opwarmen zonder hulp van een 7-jarige dochter en aan vrouwen die openlijk incontinent of vaginaal beschimmeld zijn.

Dus ik erger me nog maar even aan Albelli en die HG duo ontstopper koop ik nooit meer. Of misschien moet ik de afstandsbediening wat dichter bij de hand houden en sneller zappen zodra de reclame begint? Goed plan. Daar zouden ze eens reclame voor moeten maken.

Léia

